Artykul
CCIG

Oferta pracy szyta na miarę?

CCIG

Na przestrzeni lat zmieniło się nastawienie pracownika do pracodawcy, a także w drugą stronę – pracodawcy do pracownika. Dzieje się tak, ponieważ współcześnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika, a także stale zmniejszającym się bezrobociem, w związku z tym szczególnie młode osoby coraz częściej zmieniają pracę w poszukiwaniu tej ,,idealnej’’. Czasami znaleźć też kandydata “idealnego” jest naprawdę ciężko. Pisząc idealnego, mamy na myśli spełniającego jak najwięcej oczekiwań na konkretne stanowisko. Coraz mniej jest sytuacji gdy to kandydat ze zniecierpliwieniem oczekuje na telefon od potencjalnego pracodawcy, a coraz więcej gdy to pracodawca czeka na feedback czy kontakt ze strony kandydata. Działy HR w swojej pracy coraz częściej spotykają się z rezygnacją kandydata z oferty po wcześniejszym zaakceptowaniu zaproponowanych warunków. Wpływ na takie decyzje ma oczywiście wiele czynników, może to być wynagrodzenie czy benefity, często też konkurencyjne oferty na rynku pracy czy przyszłe zadania, które zostały dokładnie opisane przez rekrutera i kandydat jednak nie czuje się z nimi do końca komfortowo.

 
Oferta pracy szyta na miarę?

Zastanawiamy się wówczas z czego wyniknął taki stan rzeczy. Analizujemy cały proces i staramy się znaleźć odpowiedź na pytanie: Co zrobić, aby proces rekrutacji był skuteczniejszy? Jakie nowe działania czy metody wdrożyć, aby zminimalizować zjawisko rotacji? Co można jeszcze zrobić, aby więcej osób chciało aplikować na naszą ofertę?
Na te, a także inne pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym artykule.

Z reguły pracownicy działów personalnych, korzystają z kilku kanałów komunikacji z, które się najbardziej sprawdzają. Jedni preferują kampanie radiowe, drudzy rozdają ulotki, a jeszcze inni wrzucają ogłoszenie w sprawie pracy na znane portale – wybór kanałów zależy niewątpliwie od samej oferty, jaką chcemy zaprezentować. Niemniej jednak na ogół wybieramy kanały, które dostarczają najwięcej CV – nie zawsze jest to recepta na sukces, ale w przypadku konkretnych ofert, może to się jak najbardziej sprawdzić. Szybkie ruchy na rynku pracy mogą sprawić, że główny kanał nie dostarczy takiej ilości aplikacji, jakiej oczekują pracownicy działów HR i bez wcześniejszego planowania oraz wdrażania nowych nośników w procesie pozyskiwania kandydatów, zauważalne będą spadki w ilości otrzymywanych CV.

Jednak mimo wszelkich udoskonaleń i stosowaniu coraz to bardziej nowoczesnych technik rekrutacyjnych, to ogłoszenie o pracę jest pionierem jeżeli chodzi o formy pozyskiwania potencjalnych kandydatów. Na początek warto skupić się na wyrobieniu u potencjalnego kandydata pewnej wizji firmy i wizję tę zawrzeć w interesującym ogłoszeniu o pracę- ogłoszeniu na miarę kandydata, czyli takim które skierowane jest do konkretnej grupy docelowej i uszyte na miarę oczekiwań. Wiele zależy od odpowiedniego spojrzenia na kandydata i dostosowania do niego treści ogłoszenia. Dobre ogłoszenie w sprawie pracy to takie, które może zainteresować potencjalnego współpracownika oraz takie, które spowoduje, że spośród dwudziestu innych ogłoszeń – kandydat wybierze właśnie Twoje i zdecyduje się na wysłanie swojego CV.

Cała przygoda kandydata związana ze zmianą pracy, rozpoczyna się w momencie przygotowania przez niego CV pod konkretne stanowisko (w naszym przypadku jest to najczęściej pracownik call center), analizie dostępnych ogłoszeń i decyzji związanej z aplikowaniem na to, które najbardziej odpowiada potrzebom i oczekiwaniom takiej osoby.
Treść ogłoszenia odgrywa tu zasadniczą rolę, ponieważ pozwala na wyrobienie sobie pewnej opinii na temat firmy, której dotyczy. Dobre ogłoszenie o pracę, to takie które zostanie zauważone spośród innych dostępnych. Takie, którego treść nie trzyma się schematów i będzie atrakcyjna dla kandydata i “chwytała go za oko”. Nie zapominajmy, że ciekawe ogłoszenie, to również pewna forma reklamy firmy, a kreatywna i angażująca rekrutacja, to bardzo istotne elementy wpływające na wizerunek pracodawcy dla kandydata, ale też konkurencji i całego rynku pracy.

Formułując ogłoszenie w sprawie pracy należy pamiętać, że wszystko zależy od tego do jakiej grupy jest ono skierowane, ponieważ nie we wszystkich branżach ogłoszenia kreatywne są potrzebne, a czasami nawet niewskazane. Są takie branże w których przyszli pracownicy szukają ,,suchych faktów’’ – im bardziej profesjonalnie i poważnie, tym lepiej. Natomiast w przypadku grupy docelowej, do której zalicza się uczniów i studentów warto skupić na typie ogłoszeń, które mogą przykuć ich uwagę już nawet samym nagłówkiem, a później pierwszym akapitem i każdym kolejnym.

Ogłoszenie powinno zawsze zawierać krótki opis stanowiska (nazwa, zadania) ponieważ kandydat musi wiedzieć z czym konkretnie będzie miał do czynienia. Zakres obowiązków nie musi zajmować zawsze dużo miejsca i wyczerpywać tematu. Opis najlepiej aby był krótki i konkretny na tyle, na ile wymaga tego stanowisko. Dodatkowe szczegóły przedstawi rekruter podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Potencjalny pracownik musi natomiast zorientować się z jakimi zadaniami i wyzwaniami ma mieć styczność na danym stanowisku. Dłuższe rozpisywanie się nie jest potrzebne – większość kandydatów ma tendencję do czytania jedynie początku ogłoszenia. Tutaj trzeba wejść w buty kandydatów, jeżeli spotkamy się z ich zainteresowaniem – czytają dalej.

Dla kandydata chcącego się rozwijać, szukającego nowych wyzwań, bardzo ważną sekcją będzie część w której firma opisuje z jakich benefitów pracowniczych współpracownik będzie mógł skorzystać jeżeli wstąpi w szeregi organizacji. Brak konkretów i nie podanie niczego atrakcyjnego dla klienta, nie zachęci go do aplikowania. Co więcej, firma której ogłoszenie właśnie przeglądaliśmy straci w naszych oczach na wiarygodności.

Obecni kandydaci cenią sobie możliwość zachowania work-life balance, czyli równowagi pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym. Ludzie, coraz bardziej świadomi siebie i swoich potrzeb nie chcą spędzać w pracy większości swojego życia. Mimo, że zależy im na stabilności zatrudnienia to pragną również odczuwać przy tym pewną niezależności. Dlatego też jeżeli nasza firma stosuje filozofię work-life balance, to warto to wykorzystać, ponieważ będzie to bardzo atrakcyjne w naszym ogłoszeniu.

Bardzo ważne z poziomu aplikującego jest podanie w ogłoszeniu takich informacji jak:
– widełki wynagrodzenia – w założeniu wyższe od dotychczasowego albo takie, które jest do zaakceptowania na początku pracy w nowej firmie,
– możliwość awansu lub podwyżki w perspektywie rozwoju wewnątrz struktur pracodawcy,
– typ umowy oraz wynagrodzenie jakie wiąże się z różnymi formami zatrudnienia,
– elastyczne godziny pracy – chęć zachowania work-life-balance,
– lokalizacja firmy – zwrócenie uwagi na stopień skomunikowana, parking dla pracowników;
– benefity pracownicze,
– szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, rozbudowane ścieżki karier,
-,,bonus’’ – czyli coś co firma gwarantuje ,,extra’’ np.: świeże owoce, chill-out room, pokój gier, możliwość pracy w różnych zespołach.

Bardzo ważne dla kandydatów szczególnie w większych miastach, jest położenie firmy. Lokalizacja, a także powierzchnia samego biura również dowodzą atrakcyjności danej firmy i pewnego rodzaju ,,prestiżu’’. Jako, że coraz bardziej cenimy sobie swój czas wolny, to nie chcemy spędzać go w autobusach czy tramwajach, podczas niekiedy nawet wielogodzinnych podróży. Dlatego też warto w ogłoszeniu dodać informacje, gdzie dana firma się znajduje. Może to być dla niektórych kandydatów duży plus, który przyniesie korzyści w formie większej chęci aplikowania przez kandydatów.

Rekrutacja do call center może przybierać różne formy i na jej potrzeby mogą być formułowane kreatywne bardziej, bądź mniej ogłoszenia. Większość osób, podążając utartymi ścieżkami, wychodzą z założenia, że praca w call center jest zarezerwowana głównie dla ludzi młodych (uczniów i studentów) – nic bardziej mylnego. Prawda jest taka, że w obsłudze klienta pracują osoby w różnym wieku. Istotny jest dla nich elastyczny grafik, benefity pracownicze czy też wynagrodzenie za pracę otrzymywane zawsze na czas. Możliwość wyboru godzin pracy, a tym samym pogodzenie pracy ze studiami, ze szkołą, czy wychowywaniem dzieci, to tylko niektóre spośród zalet pracy jako konsultant. Jako, że pracownik Call Center przeprowadza od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu rozmów każdego dnia, to ma możliwość popracowania nad swoją pewnością siebie oraz asertywnością. Ponadto, bardzo często firmy typu Call Center, stawiają na awanse w strukturze firmy, więc każdy kto rozpoczyna swoją przygodę jako pracownik call center ma możliwość awansu i nabywania nowych umiejętności oraz ciągłego rozwoju.

Tworzenie dobrych i bardzo dobrych ogłoszeń, które przykuwają uwagę nie jest łatwe, przynajmniej nie zawsze. Elementy, które zostały opisane w powyższych tekście na pewno pomogą stworzyć (chociaż częściowo) ogłoszenie uszyte na miarę, na które będą aplikować kandydaci!

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz po to, aby zapewnić Ci wygodę przeglądania serwisu. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj ›