Oferta pracy szyta na miarę, czyli jak napisać ogłoszenie o pracę?
Właściciele firm, managerowie, działy HR. marzą o pracownikach wykwalifikowanych, sumiennych, pracowitych i lojalnych. To jakie osoby pracują w twojej firmie w ogromnej mierze, jest efektem działalności rekrutacyjnej. Wszystko sprowadza się do ogłoszenia- do jego treści, jakim jest napisane językiem, portali/kanałów, jakimi jest publikowane. Z pozoru bardzo proste, ale czy na pewno? Z tego artykułu dowiesz się jak napisać ogłoszenie o pracę, które według nas ma szansę na skuteczne rekrutowanie kandydatów.
Wszystko zaczyna się od wizerunku oferty pracy
Współcześnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Oznacza to, że może on wybierać spośród wielu ofert pracy. Oczywiście pojęcie to jest bardzo szerokie i powyższa definicja niesie spore uproszczenie. Niemniej jednak pracodawca musi włożyć większy wysiłek w zalezienie odpowiedniego pracownika.
Skonstruowanie odpowiedniego ogłoszenia, choć kluczowe, jest wierzchołkiem góry lodowej. To czy dane ogłoszenie będzie pozytywnie odebrane przez potencjalnych kandydatów, zależy nie tylko od jego treści, ale również od wizerunku całej firmy. Dlatego też tak dużo mówi się o Employer Brandingu zewnętrznym, czyli tworzeniu pozytywnej opinii na temat pracodawcy wśród potencjalnych kandydatów.
Składają się na niego wszelkie działalności około rekrutacyjne jak np. udział w targach pracy, aktywność na profilach społecznościowych i forach oraz współpraca z biurami karier. Celem EB jest stworzenie wizerunku firmy jako atrakcyjnego, cenionego i rozpoznawalnego pracodawcy, pokonując na tym polu konkurencję, a tym samym zachęcając wartościowych kandydatów do aplikowania na ogłoszenia.
Ogłoszenia o pracę szyte na miarę
Wbrew pozorom niełatwo jest napisać dobre ogłoszenie o pracę, takie, które spełni wymogi formalne, przekaże rzetelne, kluczowe informacje na temat danego stanowiska pracy i firmy, a jednocześnie musi wyróżnić się z „tłumu” innych ofert i tym samym przyciągnąć najlepszych kandydatów. Formułując każde ogłoszenie w sprawie pracy, należy pamiętać, że wszystko zależy od tego, do jakiej grupy jest ono skierowane.
Nie we wszystkich branżach ogłoszenia kreatywne, z tzw. „pomysłem” będzie takim, które przykuje oko potencjalnego kandydata. Są takie branże, zwłaszcza specjalistyczne, w których przyszli pracownicy szukają ,,suchych faktów’’. Im bardziej profesjonalnie i poważnie ogłoszenie, tym lepiej. Natomiast w przypadku grupy docelowej, do której zalicza się uczniów i studentów, warto skupić na typie ogłoszeń, które mogą przykuć ich uwagę już nawet samym nagłówkiem, a później pierwszym akapitem i każdym kolejnym. Więcej o tym w dalszej części artykułu.
Co powinno znaleźć się w ogłoszeniu o pracę?
Nazwa pracodawcy
Jest to istotny element ogłoszenia. Dobrze, jeśli oprócz nazwy zawrzemy podstawowe informacje na temat profilu działalności, zasięgu firmy. Często ogłoszenie stanowi pierwszy kontakt kandydata z firmą. Dlatego warto dodać informacje na temat klimatu, który w niej panuje. Zdarzają się oczywiście rekrutacje ukryte, gdzie niepodawana jest nazwa firmy. Jest to dosyć powszechne zjawisko, stosowane z różnych, często bardzo zrozumiałych przyczyn. Należy jednak pamiętać, iż kandydaci z pewną dozą nieufności podchodzą do ogłoszeń bez nazwy pracodawcy. Należy być wówczas jeszcze bardziej wyczulonym na treści ogłoszenia. Postawić na przekazywanie informacji o firmie w formule opisu panujących zwyczajów, kultury, współpracy i korzyści dla kandydata, rezygnując z podawania faktów pozwalających zidentyfikować firmę.
Adres firmy
W ogłoszeniach podawana jest nie tylko nazwa miejscowości, w którym mieści się siedziba pracodawcy. Często też dokładny adres. Jest to ważne, zwłaszcza w większych miastach. Mimo tego, że w wielu obszarach, w ostatnich latach praca stacjonarna ustąpiła miejsca pracy zdalnej, bądź przynajmniej hybrydowej, kandydaci często kierują się adresem firmy przy wyborze pracodawcy.
Nazwa stanowiska pracy
Należy mieć świadomość, że jest to pierwszy element oferty, który widzą kandydaci. Widząc nazwę stanowiska, kandydat podejmuje decyzje czy ma ochotę zapoznać się z jego treścią, czy też nie. Obecnie dość powszechna jest tendencja do „ubarwiania” nazwy stanowiska, nadawania jej obcobrzmiącej formy. Oczywiście, dobrze, jeżeli nazwy stanowisk brzmią prestiżowo, ale trzeba pamiętać, aby oddawały specyfikę pracy. Dobrze, jeżeli zachęca i przykuwa uwagę, ale nie powinna zaburzać komunikacji między poszukującym pracy, a firmą. Ważne, aby nazwa stanowiska wskazywała poziom oraz usytuowanie w szczeblach hierarchii.
Numer referencyjny ogłoszenia
Numer referencyjny pozwala na identyfikację procesu rekrutacyjnego. Służy do przypisania kandydata (jego CV i listu motywacyjnego) do stanowiska, na które aplikuje. Dlatego jest to niezwykle istotne, aby podać w ogłoszeniu odpowiedni numer referencyjny.
Zakres obowiązków
Charakterystyka stanowiska to część ogłoszenia, która opisuje główne zadania i obowiązki, czekające na potencjalnego kandydata w codziennej pracy. Pamiętajmy, aby w pierwszej kolejności opisywać zadania, które są podstawą pracy nowej osoby- zajmują najwięcej czasu, bądź też są najbardziej istotne. Nie można też pominąć „smaczków”, czyli obowiązków, które są wyjątkowe na danym stanowisku. Świadczą o jego unikatowości, wychodzą poza standard, a co za tym idzie, stają się ciekawym wyzwaniem i szansą na rozwój. Mogą one pośrednio również wskazywać na kompetencje, którymi powinien pochwalić się kandydat.
Oprócz treści warto też zadbać o odpowiedni język. Powinniśmy zdecydować, w jaki sposób zwracamy się do kandydatów: w sposób formalny, czy też bardziej bezpośredni. Innego języka użyjemy, przygotowując ofertę dla młodych ludzi świeżo po studiach, inaczej dla ceniących się specjalistów z dużym doświadczeniem. Język musimy zróżnicować również na poziomie branży. Łatwo domyślić się jakiego języka powinniśmy użyć, zwracając się do księgowych, a jakiego do osób pracujących w branży reklamowej.
Opis stanowiska może stanowić również pewnego rodzaju filtr. Używając specjalistycznych zwrotów, możemy w naturalny sposób „zniechęcić” kandydatów do pracy, którzy nie mają wystarczających kwalifikacji. Tym samym oszczędzimy sobie pracy rekrutera polegającej na przeglądaniu niepasujących CV (zawęzić grono odpowiednich kandydatów). Rzetelne, przemyślane podejście do opisu stanowiska buduje również pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy.
Wymagania
W tej części ogłoszenia powinny znaleźć się najważniejsze informacje o kwalifikacjach, które są niezbędne do objęcia danego stanowiska. Oprócz wymaganego doświadczenia, wykształcenia, kursów oraz znajomości narzędzi należy podać informacje o niezbędnych lub mile widzianych kompetencjach miękkich, znajomości języków czy oczekiwanej dyspozycyjności.
Należy mieć świadomość, zwłaszcza przy rekrutacji bardziej wymagającej, gdzie trudniej jest wygenerować spływ, że idealni kandydaci nie istnieją. Pewnych umiejętności można się nauczyć, zdobyć wraz z doświadczeniem. Kolejność ma znaczenie, tak więc pamiętajmy o tym, żeby na początku umieścić umiejętności najważniejsze, a mniej znaczące w dalszych podpunktach. Jeśli możemy sobie na to pozwolić, pokażmy, że jesteśmy gotowi do przeszkolenia nowego pracownika np. z pewnych programów.
Oferujemy
Ważną częścią ogłoszenia jest ta, która pokazuje, na co kandydat może liczyć, jeśli dołączy do naszej organizacji. Chodzi tutaj zarówno o formalne aspekty jak np. widełki wynagrodzenia, typ umowy czy ścieżka kariery. Możliwość awansu, jak i pozapłacowe benefity np. work- life balance. Coraz częściej współcześni kandydaci zwracają uwagę na możliwości, jakie daje firma pod kątem zachowania równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym. Dlatego ważnym aspektem jest możliwość pracy zdalnej/hybrydowej, elastyczne godziny pracy czy benefity takie jak opieka medyczna, pakiety sportowe.
Wymogi prawne
Kodeks pracy nakazuje nam, jako pracodawcy zasady dotyczące równego traktowania kandydatów i niedyskryminowania ich ze względu na płeć, wiek, wyznanie, przekonania polityczne, orientację seksualną, czy też niepełnosprawność. Te zasady dotyczą wszystkich faz rekrutacji, również ogłoszeń o pracę.
W praktyce oznacza to, że określenia „młody, dynamiczny”, które bardzo często widzimy w ogłoszeniach, są określeniami zabronionymi prawnie. Takie określenia sugerują, że nasz kandydat musi być młodym, pełnosprawnym mężczyzną. Nie zawsze jednak jest to, aż tak jednoznaczne i ewidentne. Wystarczy, że w ogłoszeniu zamieścimy informację, że poszukujemy osoby do naszego młodego, dynamicznego zespołu, albo nawet umieścimy zdjęcie młodych zadowolonych z pracy osób… to sugeruje, że poszukujemy osoby w podobnym wieku.
Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę, że również prośba o wysłanie dokumentów ze zdjęciem niesie ze sobą znamiona dyskryminacji. Moglibyśmy, jako pracodawcy, zostać oskarżeni o kierowanie się wyglądem w procesie selekcji CV. Pracodawca może żądać od potencjalnych pracowników udokumentowania wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia, ale tylko w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy na danym stanowisku.
Publikując ogłoszenie, należy pamiętać o zamieszczeniu w nim klauzuli dotyczącej wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych zarówno na aktualną rekrutację, jak i na poczet przyszłych procesów. Tylko w przypadku, kiedy kandydat wyraża zgodę w swojej aplikacji, możemy brać go pod uwagę w obecnym i kolejnych rekrutacjach.
Dowiedz się więcej: Kim jest Inspektor Danych Osobowych? IOD a RODO
Ogłoszenie o pracę w branży contact center
Praca w Contact Center jest pracą o stosunkowo niskiej „barierze wejścia” dla kandydata. Często jest traktowana jako pierwsza praca, gdzie niewymagane jest doświadczenie zawodowe. Przy tworzeniu ogłoszenia rekrutacyjnego, należny podkreślić liczne zalety pracy na infolinii.
W Call Center można zdobyć doświadczenie, które przyda się w przyszłości. Kontakt z klientem to nauka szybkiego reagowania na jego potrzeby, ćwiczenie asertywności i pewności siebie oraz sztuki konwersacji. Jest to również praca, która często może zaowocować naprawdę atrakcyjnym wynagrodzeniem, zwłaszcza w przypadku osób znających języki obce.
Ogromną zaletą tej pracy jest również elastyczny czas pracy, często możliwość pracy z domu oraz zazwyczaj jasna ścieżka kariery i możliwość rozwoju. Osoby ambitne i chętne do nauki mają szanse na awans. Poszukiwanie osób na wyższe stanowiska zazwyczaj odbywa się przez rekrutację wewnętrzną. Branża CC to nie tylko infolinia, ale coraz częściej wielokanałowość w obsłudze klienta oraz sprzedaży, co jest równoznaczne z szansą na zdobycie bogatszego doświadczenia.
Dowiedz się więcej: Spotkanie rekrutacyjne w call center okiem rekrutera
Skuteczne ogłoszenia o pracę, a kanały komunikacji
Stworzenie odpowiedniego ogłoszenia o pracę to tylko część skutecznie przeprowadzonej rekrutacji. Ważnym elementem jest również decyzja, gdzie umieścić ogłoszenie o pracę, mając na uwadze wymagane doświadczenie i kompetencje kandydatów. Ta decyzja ma ogromny wpływ na skuteczność rekrutacji. Z reguły pracownicy działów personalnych korzystają z kilku kanałów komunikacji. Jedni preferują kampanie radiowe, drudzy rozdają ulotki, a jeszcze inni wrzucają ogłoszenie w sprawie pracy na znane portale. Preferencje w doborze kanałów się różnią w zależności od firmy.
Internet niewątpliwie króluje i skutecznie wypiera zamieszczanie ogłoszeń w gazetach bądź urzędach pracy. Najpopularniejszym źródłem pozyskiwania aplikacji są ogłoszenia zamieszczane na najbardziej znanych portalach rekrutacyjnych. Z roku na rok możemy jednak zaobserwować ich spadającą popularność na rzecz portali specjalistycznych, networkingu, social mediów zwłaszcza takich, które są skupione wokół relacji zawodowo-biznesowych.
Każda z tych opcji niesie ze sobą różnego rodzaju zalety i udogodnienia. Niektóre z nich wymagają utworzenia konta, a wiec logowania, co daje możliwość tworzenia pewnego rodzaju historii aplikowania. Na niektórych portalach można znaleźć porady zawodowe, newsy branżowe, blogi z poradami, opinie o innych pracodawcach, ułatwione aplikowanie bezpośrednio przez formularz kontaktowy, jak również oferty pracy nie tylko z rodzimego rynku, ale również z zagranicy. Za niektóre z tych rozwiązań musimy, jako pracodawcy, zapłacić z innych możemy korzystać bezpłatnie. Pamiętajmy jednak, że to nie ilość CV powinna być dla nas wyznacznikiem odpowiedniego dla nas portalu, ale jakość wysłanych do nas aplikacji. Warto analizować skuteczność każdego z kanałów rekrutacyjnych, by docelowo angażować się w te media, których stosunek zakwalifikowanych kandydatów do otrzymanych aplikacji jest największy.
Nie zapominajmy również o zakładce kariera na naszej stronie internetowej, która często traktowana jest po macoszemu- nie jest aktualizowana, bądź dostęp do niej jest zawiły. Zakładka kariera jest silnym narzędziem employer brandingowym. Oprócz aktualnych ogłoszeń możemy tam zawrzeć znacznie więcej treści, które przyciągną kandydatów i stworzą wizerunek pracodawcy, na jakim nam zależy. Możemy zamieścić tam informacje dotyczące kultury organizacji, misji, wizji czy inicjatyw społecznych, w jakie firma się angażuje.
Dowiedz się więcej: Rekrutacja on-line – łatwiej czy trudniej?
Marketing szeptany
Nawet najlepiej skonstruowane ogłoszenie nie przyniesie oczekiwanych efektów, jeśli organizacja nie będzie miała opinii dobrego pracodawcy. Marketing szeptany zawsze był silnym „narzędziem”, a w dobie internetu, kiedy to każda informacja puszczona w eter błyskawicznie się rozprzestrzenia, na pewno odgrywa kluczową rolę. Dlatego tak ważne jest dbanie o candidate experience.
Cóż to takiego? Jest to szereg doświadczeń, które towarzyszą kandydatowi w procesie rekrutacji. Taki kandydat może być ambasadorem naszej organizacji- niezależnie od wyników rekrutacji. Może on również skutecznie zniechęcić otoczenie do aplikowanie do naszej firmy- w dobie internetu jest to niebezpieczne. Co wpływa na tę ocenę? Oczywiście wiarygodność i profesjonalnie przeprowadzony proces, ale również komunikacja. Bardziej konkretnie- informacja zwrotna. Tutaj dobrą praktyką jest zapis w ogłoszeniu o zamiarze skontaktowania się jedynie z wybranymi kandydatami.
Analogicznym zjawiskiem jest tzn. employee experience– czyli doświadczenia, które towarzyszą pracownikom od momentu rekrutacji, aż po zakończenie współpracy. Tym doświadczeniem byli pracownicy lubią się dzielić poprzez media społecznościowe. Kandydaci, zanim zdecydują się na aplikowanie do danej firmy, często przeglądają różne opiniotwórcze portale i na tej podstawie wyrabiają sobie własne zdanie o organizacji.
Ogłoszenie o pracę to dopiero początek
Samo ogłoszenie to zaledwie jeden z elementów całego procesu, jakim jest rekrutacja pracowników. Jest to jednak część niezwykle ważna, bez której zatrudnianie odpowiednich osób jest niemalże niemożliwe. A to przecież ludzie tworzą organizacje. Jeżeli zainteresowała Cię ta publikacja, zapraszamy do przeczytania innych artykułów przygotowanych przez ekspertów CCIG.
CCIG to największa w Polsce organizacja świadcząca usługi outsourcingu usług call center i contact center. Jeżeli chcesz pozyskać wykwalifikowanych pracowników, którzy specjalizują się w wyjątkowej obsłudze klienta, zapraszamy do zapoznania się z usługami i kontaktu.
Angelika Gut