CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to na pierwszy rzut oka termin dosyć niepopularny. Gdy jednak przyjrzymy się temu zagadnieniu bliżej to okaże się, że odpowiedzialność, o której tu mowa dotyczy w pewnym stopniu każdego z nas. Oczywiście osoby tzw. “wtajemniczone” w codzienność CSR-u i budowanie czy realizację strategii odpowiedzialnego biznesu uważają ten termin za obowiązkowy i podstawowy. Natomiast jak dobrze pewnie wiecie, każdy jest zaznajomiony z terminami, które opisują jego branżę, w której się rozwija.
Skąd wzięła się koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu? Zgodnie z wykładnią ONZ społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, dla której priorytetem są działania każdej firmy na rzecz interesu społecznego, praw człowieka, środowiska, a przede wszystkim relacji. Istotna przy opracowaniu strategii CSR jest komunikacja między poszczególnymi działami firmy, a informowanie o wszelkich działaniach z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu przyczynia się do wzrostu konkurencyjności danego przedsiębiorstwa.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa jest nie tyle wymagana, co pożądana. Łatwo zauważyć, że biznes w coraz większym stopniu dostrzega pozytywne korzyści wykorzystania koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy odpowiedzialne społecznie czerpią profity wynikające z filiacji i ich społecznego zaangażowania. Przedsiębiorstwa, które rozwijają obszary społecznej odpowiedzialności biznesu zyskują miano odpowiedzialnych partnerów. A przecież dążenie do stworzenia wzajemnego zaufania staje się dziś sposobem na prowadzenie biznesu.
Co ważne, społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstwo potrafi dostrzegać rolę i znaczenie społecznego zaangażowania. Jeżeli firma działa na podstawie opracowanej strategii CSR to prędzej, czy później może spodziewać się korzyści w postaci pozytywnego wizerunku jako pracodawca i kontrahent. Każda firma, która pragnie rozwoju musi zadbać o to, by wyglądać dobrze w oczach kontrahentów, pracowników, czy społeczności lokalnej, ponieważ umożliwia to długotrwałą współpracę z tymi obszarami.
Na rynku możemy spotkać mnóstwo firm odpowiedzialnych społecznie. Wykorzystują one różne obszary społecznej odpowiedzialności biznesu, choć najnowsze obserwacje pokazują, że inwestowanie w ochronę środowiska cieszy się w ostatnich latach niesłabnącą popularnością. Stąd też ogrom strategii CSR kładących nacisk na ekologię.
Przykładem CSR w tym kontekście jest wymiana żarówek w biurze na energooszczędne, czy segregacja odpadów, choć wydawać by się mogło, że takie działania nie są niczym szczególnym, jednak wszystko to przyczynia się do ochrony środowiska.
Kolejne przykłady CSR to wszelkiego rodzaju pikniki rodzinne, czyli promocja relaksu, odpoczynku i pogłębiania relacji społecznych oraz zaangażowania pracowników z życie organizacji. Firma w tym obszarze CSR wcale nie musi być organizatorem akcji, wystarczy, że przedsiębiorstwo będzie sponsorem.
Następnym, choć nieoczywistym pomysłem są akcje pomagające zwierzętom. Takiego rodzaju przedsięwzięcia nie można przypisać do żadnego konkretnego obszaru CSR – jest to przecież podejście prośrodowiskowe, jak również prospołeczne.
Jeżeli chodzi o CSR w Polsce to mamy się czym chwalić. Jeden z naszych partnerów biznesowych prowadził projekt pdt. Pracownie Orange, który miał ułatwiać członkom małych społeczności dostęp do informacji i nowoczesnych technologii. W związku z tym aż w 50 miejscowościach powstały Pracownie Orange. Są to punkty otwarte dla wszystkich, które służą jako miejsce rozwijania kompetencji cyfrowych, ale także jako przestrzeń spotkań. Kolejny przykład CSR w Polsce i kolejny z naszych biznesowych partnerów, czyli Jeronimo Martins Polska, a więc popularna Biedronka, która w 2015 zyskała uznanie w oczach Forum Odpowiedzialnego Biznesu za organizację konkursu ,,Piórko 2015’’
Niestety, takie podejście do biznesu nie jest jeszcze zjawiskiem powszechnym. Wiele firm nadal nie dostrzega roli i znaczenia społecznego zaangażowania.
Sonia Hanek-Bozio
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__lc_cid | 2 years | This is an essential cookie for the website live chat box to function properly. |
__lc_cst | 2 years | This cookie is used for the website live chat box to function properly. |
__oauth_redirect_detector | past | This cookie is used to recognize the visitors using live chat at different times inorder to optimize the chat-box functionality. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_5QLCQFF42K | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_10130161_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |