Od kilku lat bardzo powszechne jest określenie multitaskingu czyli tzw. wielozadaniowości. Pracodawcy wymieniają multitasking jako najbardziej pożądaną kompetencję pracowników. W mediach wybrzmiewają głośno hasła mówiące o tym, że aby osiągnąć sukces, trzeba być „multizadaniowym”.
Zajmowanie się kilkoma projektami naraz, odpisywanie na maile, odbieranie telefonów – to podstawowe obowiązki każdego pracownika. Im więcej zadań potrafi koordynować jednocześnie – tym lepiej. Nasuwa się jednak pytanie, czy jest on jednocześnie efektywny w swojej pracy? Czy wykonywane zadania są zawsze wykonane poprawnie i najlepiej, jak to możliwe?
Wielozadaniowość to cecha systemu operacyjnego umożliwiająca równoczesne wykonywanie więcej niż jednego procesu (programu). Zwykle za poprawną realizację wielu zadań jednocześnie odpowiedzialne jest jądro systemu operacyjnego. Tak wygląda oficjalna definicja pojęcia, które w ostatnim czasie bardzo zyskało na popularności. Czy można je zatem przenieść jeden do jednego na styl funkcjonowania człowieka? Czy zajmowanie się kilkoma projektami naraz przy zachowaniu pełnej efektywności jest w ogóle możliwe?
Dotychczasowe badania zdają się potwierdzać, że wielozadaniowość to mit. Człowiek nie jest w stanie efektywnie działać na kilku poziomach. Nie da się jednocześnie przygotowywać trzech prezentacji, odbierać telefonów, odpisywać na maile. W pewnym momencie zaczniemy popełniać błędy, nasza praca przestanie być efektywna, a nasz poziom frustracji sięgnie zenitu.
Mimo to pracodawcy bardzo często poszukują tej cechy u nowych pracowników. Kandydaci zaś chwalą się, że są mistrzami wielozadaniowości. Praca pod presją czasu, koordynacja kilku dużych projektów przy jednoczesnym wykonywaniu bieżących zadań często weryfikuje te początkowe założenia. Okazuje się nagle, że mistrzowie multitaskingu, jak sami siebie określają, zaczynają popełniać coraz więcej błędów. Pracodawcy, którzy tak chętnie poszukiwali cechy multitaskingu u swoich pracowników, zaczynają zauważać, że efektywność pracy przy natłoku obowiązków istotnie spada. Przygotowane materiały są niedokładne, zawierają błędy, pracownik nie radzi sobie z bieżącymi zadaniami, zaczynają się opóźnienia i skargi kontrahentów.
Zdecydowanie lepszym podejściem niż pójście na żywioł multitaskingu jest planowanie pracy. Kiedy pracodawca i pracownik dokładnie poukładają sobie zadania, wyznaczoną priorytety i określą dokładną kolejność ich wykonania, okazuje się, że praca staje się znacznie efektywniejsza. Obowiązki przestają przytłaczać, spada liczba błędów, wszystko jest przygotowane na czas i na najwyższym poziomie.
Umiejętność planowania powinna być zatem podstawową umiejętnością każdego pracownika. To właśnie tej kompetencji powinni poszukiwać pracodawcy u swoich nowych pracowników. Pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale również wyeliminować niepotrzebne błędy, które wynikają z rozproszenia uwagi. Dobra wiadomość jest taka, że można się tej umiejętności nauczyć, w przeciwieństwie do multitaskingu, który zdaje się być cechą bardziej wrodzoną
Mimo iż wielozadaniowość może brzmieć kusząco, wydaje się być ona kompetencją kompletnie nie spełniającą oczekiwań, jakie się przed nią stawia. Jest po prostu złudnym przeświadczeniem, że robiąc wiele rzeczy naraz, zrobimy coś szybciej. W efekcie błędy, które powstają w wyniku wykonywania kilku rzeczy naraz, zmniejszają naszą efektywność i tempo pracy, wymuszając wprowadzanie ciągłych poprawek. Dużo większe korzyści daje umiejętność planowania pracy i to właśnie takiej kompetencji powinniśmy szukać u kandydatów i rozwijać ją u obecnych pracowników.
Dorota Kowalewska-Korn
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__lc_cid | 2 years | This is an essential cookie for the website live chat box to function properly. |
__lc_cst | 2 years | This cookie is used for the website live chat box to function properly. |
__oauth_redirect_detector | past | This cookie is used to recognize the visitors using live chat at different times inorder to optimize the chat-box functionality. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_5QLCQFF42K | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_10130161_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |