Kreatywny dział HR
Termin „kreatywność”, który pojawił się w tytule artykułu ma wiele synonimów. Osoba, która posiada tę cechę jest przede wszystkim pomysłowa, tworząca nowe idee czy stosująca oryginalne rozwiązania.To osoba podchodząca do swoich zadań w inny, nietuzinkowy sposób Natomiast drugie kluczowe słowo to HR, kim jest HR-owiec?
To osoba, która zajmuje się między innymi tworzeniem struktury firmy. Do jej zadań przede wszystkim należy rekrutacja, czyli pozyskanie nowych pracowników oraz dbanie o ich pierwsze wdrożenie w firmie. Musi to zrobić w taki sposób, aby zasilić firmę w osoby rzetelne, kompetentne i chętne do pracy. Jednak w pierwszej kolejności zaprezentujemy kilka metod rekrutacji, w której pracownik działu HR może wykazać się właśnie kreatywnością i ciekawymi pomysłami.
Akcja poleceń
Do pierwszej z nich należy akcja poleceń, która jest bardzo korzystna, ponieważ potencjalny, przyszły pracownik ma już informacje na temat firmy z pierwszej ręki – od swojego znajomego. Dlatego też są wysokie szanse, że jak już zainteresuje się pracodawcą, to pracę podejmie oraz będzie rzetelnie wypełniał swoje obowiązki. Osoba polecająca nowego pracownika zyskuje na poleceniu, nowy pracownik zyskuję pracę, a pracodawca zyskuję odpowiedni personel. Nazwijmy to “win-win situation”. Akcje poleceń muszą być przemyślane i odpowiednio ubrane słowa, a także graficznie. Tutaj pole do popisu jest spore dla działu HR.
Portale społecznościowe
Portale społecznościowe również dają możliwości pozyskania kandydatów i są świetnym miejscem na wykazanie się online . Dzięki nim możemy sprawdzić chociażby cechy charakteru danej osoby poprzez sprawdzenie zamieszczanych przez nią materiałów (tych oczywiście zamieszczonych publicznie) czy poszukiwać kandydatów na różnych grupach np. na Facebooku.
Oferta pracy (online) – wspomniana dopiero teraz, ale jest to podstawa działań zespołu HR. Odpowiednio przygotowana może sama z siebie dać odpowiednią ilość aplikacji (tzw. spływ CV w języku HR-owców). Tutaj pole do popisu jest niemal nieskończone i możliwe w każdym elemencie ogłoszenia – zaczynając już od samego tytułu czy nazwy stanowiska.
Praca w rekrutacji
Praca w rekrutacji należy na pewno do tych rozwojowych oraz pełnych wyzwań. Samo pozyskanie kandydatów jest trudne, a znalezienie idealnych na proponowane stanowisko – jeszcze trudniejsze. Wiele osób szuka różnych możliwości zarobkowych. Jedni szukają pracy na 3 miesiące, inni natomiast deklarują się na przykład na roczną współpracę. Spośród aplikujących trzeba jednak wyłonić te osoby, które wydają się być dobrze rokujące. Tutaj przydają się umiejętności oceny i prognozowania na podstawie CV oraz rozmowy wstępnej z kandydatem. HR-owiec w branży Call Center, czyli branży zajmującej się telefoniczną obsługą klienta ma ciężkie zadanie, ponieważ należy ona do mocno rotacyjnych. Swoją pomysłowością musi tak zaprezentować stanowisko na jakie aplikuje kandydat, aby było ono możliwie najbardziej atrakcyjne. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom musi poprowadzić w ten sposób rozmowę aby zachęcić rozmówcę do „otworzenia się” i szczerych wypowiedzi. Dzięki temu może ocenić prawdziwy stosunek kandydata do przyszłych obowiązków.
Praca w rekrutacji polega również na wykonywaniu testów predyspozycji zawodowych. Doświadczony HR-owiec doskonale wie, że Telefoniczny Doradca Klienta musi być przede wszystkim odporny na stres. Branża Call Center stawia na kompleksową obsługę, więc nie może sobie pozwolić na zdawkowe odpowiedzi ze strony konsultanta, nawet jeżeli klient będzie należał do wyjątkowo nieprzyjemnych osób. Wiele testów predyspozycji zawodowych pozwala również ocenić kreatywność co do budowania wypowiedzi czy szukanie dobrych rozwiązań dla nowych ofert klienta. Pracownik działu HR musi stawiać na swoją pomysłowość co do przeprowadzenia rozmowy rekrutacyjnej aby w najwyższym stopniu „wyłapać” dobre cechy aplikanta.
Kreatywność HR-owca jest bardzo ważna w każdym momencie jego pracy jako rekrutera. Nieszablonowe przeprowadzanie rozmów rekrutacyjnych pozwala nie tylko wyłonić najlepszych, przyszłych pracowników, ale również uatrakcyjnić stanowisko na jakie osoba kandyduje.
Karol Dudzik