Czy warto inwestować w marketing wewnętrzny?
Według teorii Philipa Kotlera, jednego z prekursorów i najbardziej znanych autorów książek o zarządzaniu w marketingu, strategia firmy powinna być przekazana w odpowiedni sposób klientowi wewnętrznemu, czyli wszystkim pracownikom firmy. Sam marketing wewnętrzny czy komunikacja wewnętrzna mogą być rozumiane bardzo różnie, szczególnie że sama dziedzina marketingu jest pojęciem bardzo obszernym, rozumianym generalnie jako szeroko pojęte działania promocyjne firmy, a komunikacja z kolei procesem przekazania informacji. Chodzi jednak o synergię tych dwóch pojęć na potrzeby realizacji strategii komunikacji w organizacji.
Komunikacja wewnętrzna w firmie jest pojęciem złożonym, wymagającym ciągłego monitorowania, planowania, odpowiednich działań i doskonalenia. Kompleksowość tego pojęcia polega na nieustannym zaangażowaniu w realizację działań marketingu wewnętrznego obu stron – organizacji i pracowników. Z jednej strony mamy nadawcę komunikatów, z drugiej odbiorcę. Jednak stanowiska te muszą być zamienne, ponieważ obie strony powinny być zarówno nadawcami jak i odbiorcami przekazywanej informacji w komunikacji wewnętrznej. Regularne monitorowanie pomaga śledzić reakcje pracowników na to czy komunikacja w organizacji realizowana jest odpowiednio oraz czy same przekazy w niej zawarte, są wartościowe i istotne dla odbiorców.
Nakłady czasu pracy
Marketing w firmie wymaga niewątpliwie nakładów czasu pracy oraz odpowiedniego budżetu. Jednak najistotniejszym elementem są tutaj ludzie. Bez ich udziału wdrożenie żadnej, nawet najlepszej strategii, nie będzie możliwe. Systemy motywacyjne w firmie są jedną ze składowych marketingu wewnętrznego, w którą trzeba inwestować. Najlepiej, jeżeli przemyślanie i na różnych płaszczyznach np. oferując dodatkowe możliwości finansowe w postaci premii za wykonanie jasno określonych zadań czy osiągnięcie celów. Także dostosowanie miejsca pracy ma ogromne znaczenie. Każda osoba zwraca uwagę na coś innego, warto więc słuchać i starać się reagować na potrzeby pracowników. Pomoże to w tworzeniu odpowiedniej obustronnej komunikacji wewnętrznej oraz atmosfery pracy.
Marketing wewnętrzny a procesy w organizacji
Bez marketingu wewnętrznego, wiele procesów często ulega zaburzeniu. Nie mówimy tutaj jedynie o komunikacji w organizacji, lecz o zjawiskach takich jak identyfikowanie się z firmą czy rozumienie funkcji jaką pełni na rynku. Warto więc wiedzieć co w trawie piszczy, utożsamiać się w jakiś sposób z firmą i współpracownikami. Tworzenie zespołów pomaga w budowaniu relacji wewnątrz przedsiębiorstwa i motywuje do pracy. Zwiększenie motywacji ma ogromny wpływ na wyniki pracy, całą komunikację wewnątrz organizacji oraz kształtowanie się opinii na temat firmy wśród odbiorców zewnętrznych. Warto więc bez dwóch zdań inwestować w marketing wewnętrzny, tak samo jak zewnętrzny. Wszystko jednak musi być obudowane odpowiednią strategią i jej realizacją – co nie jest łatwe. Natomiast opoką realizacji strategii marketingu wewnętrznego jesteśmy my sami.
Marketing w firmie wymaga niewątpliwie nakładów czasu pracy oraz odpowiedniego budżetu. Jednak najistotniejszym elementem są tutaj ludzie. Bez ich udziału wdrożenie żadnej, nawet najlepszej strategii, nie będzie możliwe. Systemy motywacyjne w firmie są jedną ze składowych marketingu wewnętrznego, w którą trzeba inwestować. Najlepiej, jeżeli przemyślanie i na różnych płaszczyznach np. oferując dodatkowe możliwości finansowe w postaci premii za wykonanie jasno określonych zadań czy osiągnięcie celów. Także dostosowanie miejsca pracy ma ogromne znaczenie. Każda osoba zwraca uwagę na coś innego, warto więc słuchać i starać się reagować na potrzeby pracowników. Pomoże to w tworzeniu odpowiedniej obustronnej komunikacji wewnętrznej oraz atmosfery pracy.
Bez marketingu wewnętrznego, wiele procesów często ulega zaburzeniu. Nie mówimy tutaj jedynie o komunikacji w organizacji, lecz o zjawiskach takich jak identyfikowanie się z firmą czy rozumienie funkcji jaką pełni na rynku. Warto więc wiedzieć co w trawie piszczy, utożsamiać się w jakiś sposób z firmą i współpracownikami. Tworzenie zespołów pomaga w budowaniu relacji wewnątrz przedsiębiorstwa i motywuje do pracy. Zwiększenie motywacji ma ogromny wpływ na wyniki pracy, całą komunikację wewnątrz organizacji oraz kształtowanie się opinii na temat firmy wśród odbiorców zewnętrznych. Warto więc bez dwóch zdań inwestować w marketing wewnętrzny, tak samo jak zewnętrzny. Wszystko jednak musi być obudowane odpowiednią strategią i jej realizacją – co nie jest łatwe. Natomiast opoką realizacji strategii marketingu wewnętrznego jesteśmy my sami.