CCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmy
    • KIM JESTEŚMY?
      • CCIG w liczbach
      • Nasze lokalizacje
    • CSR
    • USŁUGI
        • Obsługa klienta
        • Usługi telemarketingowe
        • Multilingual
        • Badania CATI
        • Back Office
        • Kontrola jakości usług
        • Live Chat
        • Audyt Contact Center
        • Chatbot
        • Voicebot
        • Videochat
        • Obsługa Social Media
        • SMS
        • Callback
    • KARIERA
      • Dołącz do CCIG
      • Praca
      • Akcja Flaga
    • PUBLIKACJE
    • KONTAKT
    polski
    • angielski
    • ukraiński
    • niemiecki
    ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
    ✕

    Cold calling – na czym polega i przykłady skutecznych technik

    20 sierpnia 2023
    Cold calling na czym polega i przykłady skutecznych technik - Artykuł ekspercki CCIG Group

    Hasło cold calling może wywoływać nieprzyjemne skojarzenia. Już sama nazwa wskazuje na coś, nomen omen, zimnego i nieprzyjemnego. Termin ten przywodzi nam na myśl niezapowiedziane telefony, na które bardzo często nie mamy ani czasu, ani ochoty. Jednak, mimo tego negatywnego ładunku, jaki niesie za sobą cold calling, jest to nadal doskonały sposób na nawiązanie szybkiego i bezpośredniego kontaktu z klientami. Nie należy bać się tego rozwiązania. Jeżeli dobrze poznamy i zrozumiemy specyfikę tego sposobu kontaktu telefonicznego, wykorzystamy przy tym sprawdzone techniki, sukces będzie kwestią czasu.

    Pokutuje przekonanie, że cold calling i inne formy wykorzystywane w call center odchodzą już w zapomnienie, że to nie są metody odpowiednie w latach 20. XXI wieku. Nic bardziej mylnego. Czas pandemii dodał nowego wiatru w żagle wielu firmom z rodzaju call center, odkurzył i zmodyfikował zapomniane i niedoceniane już metody. Warto wdrożyć w życie te być może zapomniane sposoby i tchnąć w niej nowe życie.

    W tym artykule zgłębimy temat dzwonienia na zimno i tego, jakich technik użyć, aby podnieść jego skuteczność w niemal każdej branży, bez względu na wielkość firmy. Chcemy pokazać Ci, że kontakt telefoniczny z potencjalnym klientem może być przyjemny, skrojony dla Twojej oferty i nade wszystko skuteczny.

    Na czym polega cold calling?

    Czym jest cold calling? W przeciwieństwie do warm callingu jest to forma kontaktu z danym klientem bez wcześniejszej zapowiedzi. Stosując tę metodę, po drugiej stronie słuchawki zastaniesz osobę zaskoczoną połączeniem. Tym sposobem dotarcie do potencjalnego klienta jest trudne, ponieważ nie spodziewa się on usłyszeć handlowca. W jego ocenie dzwoniący konsultant, już przez pryzmat samego niezapowiedzianego telefonu, będzie odbierany jaki nachalny. Zdarza się, że ludzie są nastawieni negatywnie do rozmówcy, na którego przecież nie czekali. Zdarza się, że mogą nawet kpić z telemarketera. Dlatego tak ważne jest zrozumienie, że nawet najlepsza kampania przy źle wykonanym cold callingu, może być skazana na porażkę. Trudno sprzedawać w takich warunkach, nie oznacza to jednak, że tak musi być! 

    Wśród zalet telefonowania na zimno możemy wyróżnić prostotę i szybkość w dążeniu do pozyskiwania nowych klientów. Tak naprawdę już w ciągu kilku minut jesteś w stanie zainteresować nowego klienta. Szczególnie warto zainteresować się taką formą kontaktu w branżach, w których występuje wysoka konkurencja produktu lub usługi. Aby Twoja firma odniosła sukces na polu marketingowym, kampania cold powinna być przeprowadzona w sposób przemyślany. Aby skutecznie zdobywać klientów, powinieneś się do tego dobrze przygotować. Sukces Twojej oferty zależy nie tylko od tego, co chcecie sprzedać, ale nade wszystko od tego, w jaki sposób chcesz to zrobić.

    Skuteczny cold calling wymaga więcej niż chęci, samo dzwonienie leadów z bazy nie przyniesie sprzedawcy sukcesów. Nie wystarczy przeczytanie suchego skryptu rozmowy. Dlatego, wychodząc naprzeciw Twoim oczekiwaniom, poniżej prezentujemy najlepsze rozwiązania przy stosowaniu metody cold calling- techniki i przykłady.

    Cold calling – najlepsze techniki i przykłady

    Zadbaj o stworzenie sprofilowanej bazy Klientów. Możesz identyfikować ruch na swojej stronie internetowej za pomocą narzędzi typu Albacross lub Bazo. Pozwoli Ci to nawiązać kontakt z potencjalnym nabywcą oraz na dotarcie do osób o określonych preferencjach. Możesz również stworzyć newsletter i podczas zapisu na jego wysyłkę zbierać od przyszłych subskrybentów adresy e-mail oraz numery telefonów. Newsletter będziesz wysyłał swoim potencjalnym klientom na ich adres e-mail. Ta technika to cold mailing i może być przydatna przy budowaniu Twojej bazy leadów. Jeżeli przy podaniu numeru telefonu klient wybrał przycisk „wyrażam zgodę”- będziesz mógł wzbogacić bazę leadów o numery telefonów i wykorzystać je w sprzedaży i marketingu. Istnieje wiele wariantów dla procesu pozyskiwania leadów, musisz wybrać ten najlepszy dla Ciebie.

    Następnie zbuduj zespół ekspertów, wyposaż ich w niezbędne narzędzia, jak np. system CRM, który pozwoli wszystkim osobom w Twojej firmie na sprawne zarządzenia bazą klientów i śledzenie wyników sprzedażowych. Szczególną uwagę poświęć osobom, które będą tworzyły Twój team odpowiedzialny za kontakt w nabywcami. Wyposaż ich w umiejętności miękkie, takie jak budowanie relacji z rozmówcą, empatia, odporność na stres. To od tych ludzi będzie zależał sukces kampanii cold.

    Pamiętaj o dobrym, pierwszym wrażeniu (możesz już nie mieć kolejnego!)

    Pierwszy wykonany telefon jest najważniejszy. Przed jego rozpoczęciem postaraj się zebrać jak najwięcej informacji o firmie i osobie, do której dzwonisz. Obecnie potencjalni klienci mają coraz mniej czasu, aby skutecznie pozyskać odbiorcę swoich usług lub produktów, musisz więc zdobyć przewagę nad wszystkimi. Miej to na uwadze, kiedy zdecydujesz się telefonować do klientów. Przedstawiając cel rozmowy, wykorzystuj haki na uwagę, aby już w pierwszym zdaniu pobudzić ciekawość:

    Przykład: Dzwonię do Pana, ponieważ jest Pan szefem firmy X, odpowiada Pan również za wyniki finansowe i dlatego przygotowałem dla Pana opcję, która prawdopodobnie pozwoli Panu obniżyć koszty. Czy możemy teraz chwilę porozmawiać na ten temat?

    Dobrym pomysłem będzie też wysłanie klientowi podsumowanie rozmowy na podany adres e-mail.


    Dowiedz się więcej: Standardy obsługi klientów podczas rozmowy telefonicznej – poznaj 8 złotych zasad


    Reaguj na obiekcje i naucz się je rozpoznawać, słuchaj aktywnie

    Najczęstsza obiekcja, z którą spotykają się telemarketerzy przy próbie pozyskiwania klientów, jest brak czasu- pamiętaj, że rozmawiasz z osobą, która naprawdę może być w tym momencie zajęta. Jednak bardzo często jest to tylko zasłona dymna, która ukrywa prawdziwe powody niechęci do rozmów. Bez ich poznania nie będziesz w stanie przedstawić swojej oferty.

    Przykład: Kiedy klient mówi, że nie ma czasu, zaproponuj kontakt w innym terminie lub powiedz, że zajmiesz tylko chwilę. Jeżeli naprawdę nie ma czasu w tym momencie, przystanie na umówienie ponownego kontaktu. Jeżeli jednak brak czasu był wahaniem ukrytym, wówczas klient zacznie je odkrywać. Słuchaj uważnie, żeby wykorzystać pozyskane informacje efektywnie.

    Badaj potrzeby Klienta, stosuj wizualizacje

    Wsłuchuj się uważnie w to, co mówi klient. To on powinien być dla Ciebie najważniejszy. Scenariusz rozmowy jest kluczowy, zadbaj jednak o otwartość na klienta- parafrazuj i nawiązuj do otrzymanych informacji. Przyznawaj klientowi rację i wykazuj zrozumienie, staraj się w sposób atrakcyjny przekazywać odpowiedzi na pytania klienta.

    Przykład: Kiedy Twój rozmówca mówi, że telefon służy mu głównie do robienia zdjęć, wizualizuj cechy aparatu fotograficznego, w który wyposażony jest smartfon- ten model ma aparat o rozdzielności, aż 12 Mpix, dzięki czemu robi żywe zdjęcie, które nie tracą nawet po przeniesieniu ich z telefonu na komputer.

    Posługuj się danymi, pracuj na liczbach

    Bądź ekspertem nie tylko w kwestii produktu, który sprzedajesz, ale też całej branży. Miej na uwadze, że Twój współrozmówca może Ci nie ufać- przecież w ogóle nie spodziewał się telefonu. Mając rozległą wiedzę i imponując znajomością tematu, będziesz w stanie zbliżyć się do konsumenta i zdobyć jego zaufanie.

    Przykład: Ten produkt jest naszym najpopularniejszym rozwiązaniem, 97% naszych nabywców z niego korzysta lub Jesteśmy liderem w tej branży, w tym roku zaufało nam już 500 tys. osób.

    Sprawdzaj historię kontaktu

    Może zdarzyć się tak, że transakcja z jednym rozmówcą jest rozbita na kilka rozmów telefonicznych, prowadzonych przez innych telemarketerów. Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem próby kolejnego kontaktu, zapoznać się z tym, co działo się w poprzednich konwersacjach. Dzięki takiemu pełnemu przygotowaniu do rozmowy będziesz czuć się pewniej i nic Cię nie zaskoczy.

    Używaj języka korzyści

    Wskazuj na zalety oferowanego produktu, nawet najlepsza rzecz nie sprzeda się, jeżeli potencjalny nabywca nie pozna jej zalet. Jednocześnie unikaj języka straty. Stosuj zwroty, które wzmocnią Twoje komunikaty kierowane w stronę współrozmówcy. Niech przyświeca Ci zasada, w myśl której to, w jaki sposób coś sprzedajemy jest tak samo ważne jak to, co sprzedajemy. Dobrym przedstawieniem oferty jesteśmy w stanie… kupić klienta!

    Bądź cierpliwy

    Niestety rzadko zdarza się, aby sfinalizować transakcję w pierwszym kontakcie z klientem. Dlatego bądź cierpliwy i nie poddawaj się szybko. Zimne bazy danych wymagają ogromnych pokładów zimnej krwi.

    Zadbaj o wyspecjalizowaną kadrę

    Najlepsze firmy tworzą ludzie. Nie ma chyba niczego gorszego niż sfrustrowany i zestresowany telemarketer, zarówno dla szefa, jak i dla potencjalnego rozmówcy. Nawet najlepszy marketing może zostać zabity przez źle zaopiekowany czynnik ludzki. Pamiętaj o tym, że to efekt docelowy jest najważniejszy. Zadbaj o wyspecjalizowaną kadrę managerską, zaplecze trenerskie. Znajdź czas na rozwój i ciągłą naukę dla swoich pracowników.

    Możesz zlecić realizację usługi cold calling firmom zewnętrznym, które specjalizują się w outsourcingu. Stawiając na profesjonalistów, będziesz mieć pewność, że Twój projekt biznesowy i cele sprzedażowe będą miały największą szansę na realizację. W CCIG Group mamy ogromne możliwości oraz ponad dwudziestoletnie rynkowe doświadczenie w komunikacji z klientem- zarówno B2B, jak i B2C.


    Dowiedz się więcej: Jak wygląda kontakt z klientem w profesjonalnym contact center?


    Praktyczne wykorzystanie metody cold calling

    Mimo wielu kontrowersji dotyczących cold callingu metoda ta może okazać się dla Ciebie naprawdę skuteczną i intratną. Jeżeli dobrze zaplanujesz strategię i wykonasz ją od początku do końca, może ona przynieść Twojej firmie wymierne korzyści. To mit, że era zimnego kontaktu z potencjalnymi nabywcami odchodzi do przeszłości, że to relikt, nieaktualny od dekady.

    Mimo tego, że rynek, preferencje, dostępność, oczekiwania zmieniają się dynamiczne, trzon udanej i skutecznej sprzedaży pozostaje bez zmian. Dobrze stworzony scenariusz rozmowy, pozytywne i indywidualne nastawienie do klienta, eliminacja automatyzmów, poznanie oczekiwań potencjalnych klientów i próba wspasowania się nie- to wszystko może skutkować zwiększeniem sprzedaży w Twojej firmie. Jednak nie tylko sprzedaży. Cold calling równie dobrze sprawdzi się w sektorze obsługowym, np. branżach zajmujących się badaniem opinii i satysfakcji.

    Wykorzystując w swojej firmie cold calling, zaoszczędzisz mnóstwo czasu. Przy dzwonieniu na zimno nie bój się popełniać błędów, ale ucz się na nich i wyciągaj z nich wnioski. Szczególną uwagę przywiązuj do zespołu, który będzie odpowiedzialny na pierwszej linii za kontakt z klientami. Dbaj o ciągłe podnoszenie jego kwalifikacji i kompetencji. To ogromne wyzwanie, nastaw się na ciągłą naukę i analizę wskaźników KPI. Nie bój się stawiać na cold calling- techniki takiej formy kontaktu nie są trudne. Dąż do optymalizacji swojej strategii lub zleć ją wyspecjalizowanej firmie. Zgłębiaj stale temat cold callingu, a sukces będzie na wyciągnięcie ręki.

    Sprawdź nasze usługi telemarketingu (realizowane m.in. metodą cold calling)

    Aleksandra Wilgosiewicz

    Udostępnij

    Sprawdź powiązane artykuły

    10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej w call center
    20 marca 2025

    Poznaj 10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej stosowanych w call center


    Więcej info
    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta
    21 lutego 2025

    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta? Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta


    Więcej info
    Jak rozmawiać z klientem w Call Center - baner CCIG
    14 lutego 2025

    Jak rozmawiać z klientem przez telefon? Jak prowadzić skuteczne rozmowy w call center?


    Więcej info

    Chcesz wprowadzić dział contact center w swojej firmie na wyższy poziom? Zostaw nam swój numer telefonu i adres email. Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej i sprawdzimy, czy możemy Ci pomóc.

    Post Sidebar
    Zapoznanie z klauzulą *
    Zapoznanie z polityką *

    Wypełnij wszystkie pola formularza

    Logo CCIG Group w stopce strony

    Masz pytania?

    +48 71 722 72 00
    biuro@ccig.pl


    CCIG Group Sp. z o.o.
    ul. Rzeźnicza 32/33, 50-130 Wrocław
    NIP: 897-17-90-871, REGON: 022187091
    KRS: 0000469595

    CCIG

    • Kim jesteśmy?
    • CCIG w liczbach
    • Nasze lokalizacje
    • Publikacje
    • Kontakt
    • Polityka prywatności
    • Klauzula informacyjna

    USŁUGI

    • Back Office
    • Badania CATI
    • Callback
    • Chatbot
    • Kontrola jakości usług
    • Live Chat
    • Wielojęzyczna obsługa klienta
    • Obsługa klienta
    • Obsługa Social Media

    KARIERA

    • Kariera
    • Dołącz do CCIG
    • Praca
    • Akcja Flaga

    Copyrights © 2025
    Wszystkie prawa zastrzeżone


    Znajdziesz nas na:






    Dbamy o prywatność twoich danych. Więcej w naszej polityce prywatności..
      ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
      polski
      • polski
      • angielski
      • ukraiński
      • niemiecki