W obecnych czasach na rynku pracy mamy do czynienia w zdecydowanej większości z pokoleniem XYZ. Często zdarza się tak, że w obrębie jednej firmy czy przedsiębiorstwa spotkamy osoby z generacji X, generacji Y, generacji Z oraz tzw. Baby boomer. Czy wszystkie pokolenia potrafią ze sobą współpracować? Jak wygląda rynek pracownika i pracodawcy dla XYZ? Czym różnią się oraz jakie są stereotypy zawodowe poszczególnych generacji? Spróbujemy w tym artykule poruszyć takie tematy.
Zacznijmy od baby boomers’ów, czyli osób urodzonych w latach 1946-1964, czyli w okresie powojennego wyżu demograficznego. Nasza populacja widocznie się starzeje, na rynku pracy nadal jest spory odsetek pracowników 50+. Baby boomers przede wszystkim cenią sobie stabilizację, dlatego rzadko zmieniają stanowiska i są mało elastyczni jeżeli chodzi o zmianę miejsca zamieszkania w celu zmiany pracy. Wszystko jest kwestią mentalności, która została zasiana podczas ich młodych lat i ówczesnej sytuacji na rynku pracy. Kiedyś pracę podejmowało się “na lata”, czyli pracowało się dla jednej firmy dziesięć, dwadzieścia, a czasami trzydzieści i więcej lat. Pokolenie to cechuje się wysokim zaangażowaniem, optymizmem i chęcią dzielenia się swoim doświadczeniem z młodszymi generacjami. Nie zawsze jednak współpraca z młodszymi pokoleniami przebiega bezproblemowo. Baby boomers nie potrafią radzić sobie z krytyką, ciężko przychodzi im rozwiązywanie konfliktów. Mówi się, że starych drzew się nie przesadza, dlatego też nie reagują za dobrze na potencjalne zmiany.
Generacja X to osoby urodzone między 1965 a 1980 rokiem. Pokolenie X weszło na rynek pracy podczas zmian polityczno-gospodarczych w Polsce. Wolny rynek przyczynił się do większej śmiałości jeżeli chodzi o zakładanie własnych biznesów. Stereotypy zawodowe o pokoleniu X to między innymi papierologia oraz bezpośredni kontakt face to face. Pomimo obeznania z dzisiejszą technologią, nie ufają jej bezgranicznie. Jako pracownicy osoby z generacji X są sumienne i rzetelne, nie rzadko w tej grupie spotkać można pracoholików. Są lojalni wobec przełożonych, cenią sobie stabilizację zawodową. Nie do końca radzą sobie porażkami i krytyką. Lubią jasną i stabilną sytuację zawodową, jednak są już lepiej nastawieni na możliwości zmian, jakie daje rynek pracy.
Pokolenie Y określane również jako millenialsi, to osoby urodzone w latach 1980-1989. Stereotypy o pokoleniu Y to przede wszystkim potrzeba ciągłego rozwoju oraz satysfakcjonujące warunki finansowe. Generacja Y na pewno angażuje się w obowiązki, jeżeli praca w jej subiektywnym odczuciu jest interesująca. Pokolenie lat 80 jest otwarte na nowe wyzwania i wielozadaniowe. Nie zamykają się na możliwość relokacji jednocześnie cenią sobie elastyczne godziny pracy. Do stereotypów zawodowych pokolenia Y należą też problemy w komunikacji z autorytarnym przełożonym, nie zawsze też odnajdą się w międzypokoleniowym zespole. Generacja Y jest o wiele bardziej pozytywnie nastawiona na ewentualne zmiany pracodawcy, a nawet zawodu – jeśli tylko zobaczy w tym swoją szanśe na lepsze warunki oraz rozwój.
Generacją Z określa się najmłodsze pokolenie obecne na rynku pracy. Osoby te urodziły się po 1990 roku. Millenialsi potrafią szybko i skutecznie analizować dane dzięki funkcjonowaniu na co dzień w wirtualnym świecie. Najnowsza technologia nie ma przed nimi granic. Pokolenie Z jest otwarte na nowe wyzwania, twórcze, komunikatywne, ambitne oraz pewne siebie. W pracy cenią sobie przede wszystkim możliwość ciągłego rozwoju, są głodni wiedzy. Stereotypy dotyczące pokolenia Z to przede wszystkim niestabilność, powierzchowność w ocenie sytuacji, która może prowadzić do konfliktów, ale też słaba koncentracja. Problemem generacji Z pomimo dużej pewności siebie i odnajdywaniu się w zautomatyzowanej rzeczywistości jest strach przed przyszłością oraz poczucie braku stabilizacji. Niektórzy też widzą obawy w ich zachowaniach zawodowych w relacji staż pracy, a wynagrodzenie i benefity. Są to osoby, które generalnie chcą, aby ich ścieżka zawodowa rozwijała się niczym przebojowy start-up, bardzo szybko i dynamicznie.
Rynek pracy obfituje w pracowników różnych pokoleń, każde z nich posiada określone stereotypy zawodowe. Pomimo różnic starają się razem funkcjonować w międzypokoleniowych zespołach i dzielić się wiedzą oraz doświadczeniem. Tak jest niemal w każdej branży, ale również w każdej dziedzinie życia. Nie jest to sytuacja nowa, różnice pokoleń zawsze istniały, jednak w dobie nowoczesnych technologii, cyfryzacji i komunikacji online, cały ten aspekt jest o wiele bardziej widoczny dla każdego z nas.
Katarzyna Dembolecka, Weronika Kania
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__lc_cid | 2 years | This is an essential cookie for the website live chat box to function properly. |
__lc_cst | 2 years | This cookie is used for the website live chat box to function properly. |
__oauth_redirect_detector | past | This cookie is used to recognize the visitors using live chat at different times inorder to optimize the chat-box functionality. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_5QLCQFF42K | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_10130161_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |