Utożsamianie się z firmą, zaangażowanie i motywacja
Wielu młodych ludzi, ale i tych bardziej doświadczonych zawodowo, marzy o pracy, w której może robić to co lubi, a przy tym dobrze zarobić i nie ukrywajmy – za bardzo się nie zmęczyć. Z drugiej strony pracodawca również chciałby współpracować z lojalnym, przykładającym się do swoich obowiązków pracownikiem, który będzie niejako odpowiednią inwestycją czasu i pieniędzy. Przychodzi moment, w którym obie strony muszą znaleźć złoty środek.
Aby firma lub jakakolwiek organizacja dobrze funkcjonowała, wszyscy muszą grać do jednej bramki. Jeśli wszystkie elementy wewnątrz działają sprawnie, można odnosić sukcesy, jednak kiedy pojawia się bunt na pokładzie, zaczynają się schody, począwszy od prostej komunikacji, kończąc na przykład na nie wypracowaniu założonych celów.
Zapewne żaden pracodawca nie chciałby współpracy z przykładem drugim i trzecim. Żeby jednak stworzyć ten „wymarzony” zespół trzeba włożyć dużo pracy, aby nasz pracownik poczuł, że to miejsce jest dla niego i chce być częścią czegoś ważnego. Nie jest to proste, jest to raczej proces i wymaga doskonalenia.
Różne motywacje
Każdy z nas ma w sobie motywację wewnętrzną, u jednych jest ona na wysokim poziomie, sami napędzają się do działania, inni potrzebują dodatkowych bodźców. Każdy pracownik jest indywidualnością, która wymaga różnych form motywacji. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ na każdego działają różne motywatory, pomijając może ten finansowy, który w zasadzie zawsze ma znaczenie.
Dobrze przemyślana motywacja, powoduje szybsze, dokładniejsze i sprawniejsze osiąganie celów. Pracownik czujący swój wkład w wykonane zadanie czerpie satysfakcję, co przekłada się na późniejsze zaangażowanie i gotowość do dalszego działania. Utożsamienie się z firmą sprawia, że członek załogi „chce dołożyć swoją cegiełkę” do sukcesu przedsiębiorstwa. Zatem systemy motywacyjne i ścieżki kariery tworzone w organizacjach, powinny być budowane z myślą, że pracownik jest niejako ich centrum i powinien chcieć być ich częścią.
Sposoby na zaanagażowanie pracownika
Można wyróżnić kilka sposobów na to, aby zwiększyć zaangażowanie potencjalnego pracownika od początku jego kariery w danym miejscu. Większość osób potwierdzi, że największą motywacją są dla nich pieniądze, jednak znajdą się również i tacy, którzy.
Co zrobić, aby współpracownik był zawsze gotowy do pracy, zaangażowany, zmotywowany i działał na korzyść całego zespołu i firmy? Jest to niejako kwestia, którą poruszamy od zawsze, ponieważ logicznie myśląc – nie jesteśmy w stanie być zmotywowanymi do pracy przez 100% czasu. Wiele osób decyzyjnych, bardzo często zastanawia się, co najbardziej będzie motywowało konkretne zespoły i działy.
Instytut Galuppa w 1988 roku dzięki stworzeniu kwestionariusza „Q12”, opracował podział trzech typów pracowników:
– pracownik zaangażowany – oddaje się w pełni swojej pracy, utożsamia się ze środowiskiem firmy, napędza innych do działania;
– pracownik niezaangażowany – nie przywiązuje zbyt dużej wagi do swoich obowiązków, w pracy jest obecny ciałem, ale niekoniecznie duchem;
– pracownik aktywnie niezaangażowany – nie lubi swojej pracy, nie odczuwa żadnej satysfakcji z wykonywanych obowiązków, dodatkowo swoją niechęcią dzieli się z innymi wewnątrz organizacji.
Milena Szeluga