CCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmy
    • KIM JESTEŚMY?
      • CCIG w liczbach
      • Nasze lokalizacje
    • CSR
    • USŁUGI
        • Obsługa klienta
        • Usługi telemarketingowe
        • Multilingual
        • Badania CATI
        • Back Office
        • Kontrola jakości usług
        • Live Chat
        • Audyt Contact Center
        • Chatbot
        • Voicebot
        • Videochat
        • Obsługa Social Media
        • SMS
        • Callback
    • KARIERA
      • Dołącz do CCIG
      • Praca
      • Akcja Flaga
    • PUBLIKACJE
    • KONTAKT
    polski
    • angielski
    • ukraiński
    • niemiecki
    ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
    ✕

    Stereotypy zawodowe pokoleń XYZ

    13 sierpnia 2019
    Pokolenie XYZ

    W obecnych czasach na rynku pracy mamy do czynienia w zdecydowanej większości z pokoleniem XYZ. Często zdarza się tak, że w obrębie jednej firmy czy przedsiębiorstwa spotkamy osoby z generacji X, generacji Y, generacji Z oraz  tzw. Baby boomer. Czy wszystkie pokolenia potrafią ze sobą współpracować? Jak wygląda rynek pracownika i pracodawcy dla XYZ? Czym różnią się oraz jakie są stereotypy zawodowe poszczególnych generacji? Spróbujemy w tym artykule poruszyć takie tematy.


    Zacznijmy od baby boomers’ów, czyli osób urodzonych w latach 1946-1964, czyli w okresie powojennego wyżu demograficznego. Nasza populacja widocznie się starzeje, na rynku pracy nadal jest spory odsetek pracowników 50+. Baby boomers przede wszystkim cenią sobie stabilizację, dlatego rzadko zmieniają stanowiska i są mało elastyczni jeżeli chodzi o zmianę miejsca zamieszkania w celu zmiany pracy. Wszystko jest kwestią mentalności, która została zasiana podczas ich młodych lat i ówczesnej sytuacji na rynku pracy. Kiedyś pracę podejmowało się “na lata”, czyli pracowało się dla jednej firmy dziesięć, dwadzieścia, a czasami trzydzieści i więcej lat. Pokolenie to cechuje się wysokim zaangażowaniem, optymizmem i chęcią dzielenia się swoim doświadczeniem z młodszymi generacjami. Nie zawsze jednak współpraca z młodszymi pokoleniami przebiega bezproblemowo. Baby boomers nie potrafią radzić sobie z krytyką, ciężko przychodzi im rozwiązywanie konfliktów. Mówi się, że starych drzew się nie przesadza, dlatego też nie reagują za dobrze na potencjalne zmiany.

    Generacja X

    Generacja X to osoby urodzone między 1965 a 1980 rokiem. Pokolenie X weszło na rynek pracy podczas zmian polityczno-gospodarczych w Polsce. Wolny rynek przyczynił się do większej śmiałości jeżeli chodzi o zakładanie własnych biznesów. Stereotypy zawodowe o pokoleniu X to między innymi papierologia oraz bezpośredni kontakt face to face. Pomimo obeznania z dzisiejszą technologią, nie ufają jej bezgranicznie. Jako pracownicy osoby z generacji X są sumienne i rzetelne, nie rzadko w tej grupie spotkać można pracoholików. Są lojalni wobec przełożonych, cenią sobie stabilizację zawodową. Nie do końca radzą sobie porażkami i krytyką. Lubią jasną i stabilną sytuację zawodową, jednak są już lepiej nastawieni na możliwości zmian, jakie daje rynek pracy.

    Pokolenie Y

    Pokolenie Y określane również jako millenialsi, to osoby urodzone w latach 1980-1989. Stereotypy o pokoleniu Y to przede wszystkim potrzeba ciągłego rozwoju oraz satysfakcjonujące warunki finansowe. Generacja Y na pewno angażuje się w obowiązki, jeżeli praca w jej subiektywnym odczuciu jest interesująca. Pokolenie lat 80 jest otwarte na nowe wyzwania i wielozadaniowe. Nie zamykają się na możliwość relokacji jednocześnie cenią sobie elastyczne godziny pracy. Do stereotypów zawodowych pokolenia Y należą też problemy w komunikacji z autorytarnym przełożonym, nie zawsze też odnajdą się w międzypokoleniowym zespole. Generacja Y jest o wiele bardziej pozytywnie nastawiona na ewentualne zmiany pracodawcy, a nawet zawodu – jeśli tylko zobaczy w tym swoją szanśe na lepsze warunki oraz rozwój.

    Generacja Z

    Generacją Z określa się najmłodsze pokolenie obecne na rynku pracy. Osoby te urodziły się po 1990 roku. Millenialsi potrafią szybko i skutecznie analizować dane dzięki funkcjonowaniu na co dzień w wirtualnym świecie. Najnowsza technologia nie ma przed nimi granic. Pokolenie Z jest otwarte na nowe wyzwania, twórcze, komunikatywne, ambitne oraz pewne siebie. W pracy cenią sobie przede wszystkim możliwość ciągłego rozwoju, są głodni wiedzy. Stereotypy dotyczące pokolenia Z to przede wszystkim niestabilność, powierzchowność w ocenie sytuacji, która może prowadzić do konfliktów, ale też  słaba koncentracja. Problemem generacji Z pomimo dużej pewności siebie i odnajdywaniu się w zautomatyzowanej rzeczywistości jest strach przed przyszłością oraz poczucie braku stabilizacji. Niektórzy też widzą obawy w ich zachowaniach zawodowych w relacji staż pracy, a wynagrodzenie i benefity. Są to osoby, które generalnie chcą, aby ich ścieżka zawodowa rozwijała się niczym przebojowy start-up, bardzo szybko i dynamicznie.


    Rynek pracy obfituje w pracowników różnych pokoleń, każde z nich posiada określone stereotypy zawodowe. Pomimo różnic starają się razem funkcjonować w międzypokoleniowych zespołach i dzielić się wiedzą oraz doświadczeniem. Tak jest niemal w każdej branży, ale również w każdej dziedzinie życia. Nie jest to sytuacja nowa, różnice pokoleń zawsze istniały, jednak w dobie nowoczesnych technologii, cyfryzacji i komunikacji online, cały ten aspekt jest o wiele bardziej widoczny dla każdego z nas.

    Katarzyna Dembolecka, Weronika Kania

    Udostępnij

    Sprawdź powiązane artykuły

    10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej w call center
    20 marca 2025

    Poznaj 10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej stosowanych w call center


    Więcej info
    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta
    21 lutego 2025

    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta? Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta


    Więcej info
    Jak rozmawiać z klientem w Call Center - baner CCIG
    14 lutego 2025

    Jak rozmawiać z klientem przez telefon? Jak prowadzić skuteczne rozmowy w call center?


    Więcej info

    Chcesz wprowadzić dział contact center w swojej firmie na wyższy poziom? Zostaw nam swój numer telefonu i adres email. Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej i sprawdzimy, czy możemy Ci pomóc.

    Post Sidebar
    Zapoznanie z klauzulą *
    Zapoznanie z polityką *

    Wypełnij wszystkie pola formularza

    Logo CCIG Group w stopce strony

    Masz pytania?

    +48 71 722 72 00
    biuro@ccig.pl


    CCIG Group Sp. z o.o.
    ul. Rzeźnicza 32/33, 50-130 Wrocław
    NIP: 897-17-90-871, REGON: 022187091
    KRS: 0000469595

    CCIG

    • Kim jesteśmy?
    • CCIG w liczbach
    • Nasze lokalizacje
    • Publikacje
    • Kontakt
    • Polityka prywatności
    • Klauzula informacyjna

    USŁUGI

    • Back Office
    • Badania CATI
    • Callback
    • Chatbot
    • Kontrola jakości usług
    • Live Chat
    • Wielojęzyczna obsługa klienta
    • Obsługa klienta
    • Obsługa Social Media

    KARIERA

    • Kariera
    • Dołącz do CCIG
    • Praca
    • Akcja Flaga

    Copyrights © 2025
    Wszystkie prawa zastrzeżone


    Znajdziesz nas na:






    Dbamy o prywatność twoich danych. Więcej w naszej polityce prywatności..
      ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
      polski
      • polski
      • angielski
      • ukraiński
      • niemiecki