Zostań liderem!
Każda organizacja potrzebuje liderów. To oni są jednym z głównych filarów firmy i to od nich zależy funkcjonowanie wielu komórek w organizacji. Aby zostać liderem nie wystarczy tylko staż pracy czyli doświadczenie, równie ważne są odpowiednie kompetencje i umiejętności.
Zarządzanie oparte na szacunku i współpracy implikuje wysoką jakość w procesie rekrutacyjnym na stanowiska liderskie. U kandydatów szuka się cech, które pozwolą zarządzać zespołem w sposób skuteczny, oparty na jasnych, klarownych zasadach i szacunku do drugiej osoby. Dobry lider wspiera zespół i jest dla zespołu autorytetem. Jakie kompetencje są zatem istotne na stanowisku liderskim? Aby się tego dowiedzieć warto przeanalizować kilka różnych kompetencji.
Komunikatywność
Komunikatywność to umiejętność jasnego i sprawnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (mowa) i niewerbalnych (gesty) znaków. Osoba uważana za komunikatywną nie tylko potrafi formułować swoje wypowiedzi w sposób zrozumiały, ale także potrafi słuchać i wyciągać wnioski. Dobry lider umie rozmawiać z każdym, bez względu na wiek, stanowisko czy doświadczenie. W zespole często należy łagodzić konflikty oraz rozwiązywać problemy, dlatego lider powinien umieć podejść do każdej osoby indywidualnie i z empatią, wysłuchać i dopiero wówczas podjąć odpowiednie decyzje.
Orientacja na cele
Każdy, kto pracuje w organizacji wie jak ważnym elementem jest realizacja wyznaczonych celów. Dobry lider zawsze zna i rozumie wyznaczone cele, a przy określaniu ich kieruje się zasadą SMART (z j. ang Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound). Ważne jest jego zaangażowanie, pozytywne nastawienie, proaktywność, konsekwencja w dążeniu do celu, ale także elastyczność biznesowa. Lider dokonuje wnikliwej analizy zaplanowanych zadań. W sytuacji pojawienia się problemów w zakresie realizacji celów, dobry lider mobilizuje i motywuje siebie i zespół, jak również bierze odpowiedzialność za swoje wyniki, potrafi z pokorą przyjąć krytykę, przeanalizować błędy i wyciągnąć wnioski na przyszłość.
Orientacja na Klienta
W organizacji, która opiera swoją pracę na kontakcie z Klientem, kompetencja ta jest kluczowym elementem w procesie współpracy. Dobry lider buduje w zespole postawę umożliwiającą utrzymanie pozytywnych, silnych i długotrwałych relacji z Klientem. Dokłada wszelkich starań, by zespół realizował obsługę klienta na najwyższym poziomie, dba o to, by każdy doradca potrafił dobrze rozpoznać potrzeby Klienta, dobrać produkt bądź usługę, a także odpowiednio przekazać informację zwrotną, angażując się tym samym w proces podejmowania decyzji przez Klienta. Tę kompetencję lider stara się rozwinąć w zespole tak, aby satysfakcja Klienta była dla każdego nadrzędnym celem.
Dowiedz się więcej: Dobra jakość obsługi klienta, a sprzedaż
Planowanie i organizacja zadań
Dobry lider planuje działania tak, aby osiągnąć zamierzone rezultaty, w oparciu o ich ważność i priorytety. Planowanie grafików i urlopów, uzupełnianie plików, zebrania z zespołem i spotkania z Kontrahentem to tylko kilka z wielu obowiązków lidera. Każdorazowa, wnikliwa analiza zadania pozwala dobrze zorganizować pracę, by terminowo wywiązać się z jego realizacji. Określenie potencjalnych przeszkód i bieżące monitorowanie pracy, a także reagowanie na pojawiające się problemy to również część pracy lidera. I najważniejsze, czyli terminowość, która jest nieodłącznym elementem pracy.
Dobry lider potrafi również delegować zadania doświadczonym pracownikom. Korzystanie z pomocy nie świadczy o słabości lidera, ale o odpowiedzialności za ludzi i odpowiednim podejściu do powierzonych zadań i jednocześnie pozwala budować w zespole silne poczucie przynależności i solidarności.
Budowanie relacji
Wśród kompetencji liderskich istotnym elementem całej układanki jest umiejętność budowania relacji w zespole. Szczerość, szacunek, zaufanie to podwaliny każdej relacji, zatem zarówno do relacji osobistych jak i do relacji w zespole należy podejść mając na uwadze otwartą i jasną komunikację. Dobry lider opiera swoją współpracę w zespole właśnie na satysfakcjonującej dla obu stron komunikacji, zrozumieniu, a nie na dominacji i rywalizacji. Indywidualne podejście do pracownika, dostępność i zainteresowanie sprawami każdej osoby, zdolność do dzielenia się wiedzą, powodują, że w zespole naturalnie kształtują się pozytywne, długotrwałe relacje. Jeśli do tego dodamy umiejętność przekazywania informacji zwrotnej i doceniania pracownika, zdecydowanie zbudujemy w zespole atmosferę zachęcającą do współpracy.
Jaki powinien być zatem dobry przywódca?
Dobry przywódca to przede wszystkim manager pewny siebie, odważnie podejmujący decyzje – taka postawa buduje poczucie bezpieczeństwa w zespole. Poprzez pewność siebie lider buduje również szacunek i profesjonalny wizerunek bez którego trudno stać na czele zespołu. Przywództwo to umiejętność budowania pozytywnego autorytetu, umiejętność szybkiej i jasnej komunikacji, silne zorientowanie na cele, zadania i Klienta, znajomość metod perswazji, to wreszcie umiejętność motywowania i prowadzenia inspirujących rozmów w taki sposób, by zachęcać zespół do działania, ale to także tworzenie klimatu do współpracy, odpowiedniej atmosfery, dbałość o relacje i promowanie wartości organizacji.
Objęcie stanowiska managera to również ciągła praca nad własnymi niedoskonałościami. Błędną postawą jest spoczęcie na laurach – aby lepiej kierować zespołem potrzebny jest rozwój osobisty i doskonalenie swoich umiejętności. Dobry lider potrafi stworzyć przyjazny klimat i przestrzeń do rozwoju swoich pracowników. Nie ogranicza ich, ale inspiruje i motywuje do rozwijania kompetencji, wiedzy i umiejętności – poprzez swój przykład zachęca do ciągłego rozwoju.
Funkcja managera nie należy do najłatwiejszych, a powierzona odpowiedzialność jest ogromna. Stanowisko to wymaga od lidera pokładów cierpliwości, ciągłego rozwoju i umiejętnego zarządzania. Jednak nie każdy na tym stanowisku będzie skuteczny. Niemniej objęcie funkcji managera jest doskonałą okazją do rozwijania swoich umiejętności i budowania relacji ze współpracownikami.
Aleksandra Rakowska