CCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmy
    • KIM JESTEŚMY?
      • CCIG w liczbach
      • Nasze lokalizacje
    • CSR
    • USŁUGI
        • Obsługa klienta
        • Usługi telemarketingowe
        • Multilingual
        • Badania CATI
        • Back Office
        • Kontrola jakości usług
        • Live Chat
        • Audyt Contact Center
        • Chatbot
        • Voicebot
        • Videochat
        • Obsługa Social Media
        • SMS
        • Callback
    • KARIERA
      • Dołącz do CCIG
      • Praca
      • Akcja Flaga
    • PUBLIKACJE
    • KONTAKT
    polski
    • angielski
    • ukraiński
    • niemiecki
    ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
    ✕

    Rekrutacja on-line – łatwiej czy trudniej?

    6 maja 2021
    Rekrutacja on-line, łatwiej czy trudniej?

    Sytuacja w świecie rekrutacji

    Sytuacja związana z koronawirusem i światową pandemią zmusiła firmy do szybkiej zmiany w wielu aspektach ich działania. Dotychczasowe bezpośrednie spotkania potencjalnych współpracowników czy wyjazdy służbowe zostały zastąpione wideokonferencjami – często prowadzonymi przy domowym biurku. Home office stał się z dnia na dzień standardem i nieodłącznym elementem pracy zawodowej w wielu branżach. Komunikacja online wewnątrz oraz na zewnątrz przedsiębiorstwa stała się wyzwaniem dla wielu pracodawców i nabrała nowego tempa. Rewolucja nie ominęła również działów zajmujących się rekrutacją. Do tego czasu proces zatrudniania opierał się przede wszystkim na bezpośrednich spotkaniach z kandydatami w oddziałach. Konieczność dostosowania się do panujących obostrzeń zmieniła formę rozmów z potencjalnymi pracownikami – na rekrutację online. Wcześniej ”internetowa” rekrutacja była jedynie alternatywą dla tradycyjnego sposobu naboru kandydatów i w zasadzie pierwszą opcją napotkania przez kandydata pracodawcy. Kolejne etapy rekrutacji odbywały się w zasadzie w stu procentach twarzą w twarz.

    Kogo zmiana dotyczy bardziej – rekrutera czy kandydata?

    Zmiana dotyczyła nie tylko działów HR, ale i przede wszystkim osób poszukujących pracy. Pojawiało się częste pytanie – jak wygląda rekrutacja zdalna i jak się do niej przygotować? Przed rozmową rekrutacyjną kandydat otrzymuje informację w jakim terminie oraz za pośrednictwem jakiej platformy internetowej odbędzie się spotkanie. Warto, aby osoba starająca się o pracę przetestowała wcześniej wskazany komunikator – tak, aby podczas rekrutacji zdalnej nie pojawiły się problemy techniczne. Wskazane jest również, aby osoba zaproszona na rozmowę online ulokowała się w miejscu, w którym nikt nie będzie jej przeszkadzał i będzie mogła skupić się na rozmowie z rekruterem. Nie mniej ważne jest również dobre oświetlenie oraz tło, które rekruter będzie widział za kandydatem. Należy także zatroszczyć się o strój, aby podczas pojawienia się niespodziewanej sytuacji czuć się komfortowo. Szybko podsumowując poprzednie zdania – dużo wyzwań przed potencjalnym kandydatem, który musi zadbać o siebie w wersji online, o swoje otoczenie, które do tej pory było biurem potencjalnego pracodawcy, a także o to, aby jego urządzenie mobilne czy komputer mogły odpowiednio połączyć się z rekruterem.

    A sama rozmowa?

    Przebieg rozmowy rekrutacyjnej online jest zbliżony do tej tradycyjnej. Pojawiają się podobne pytania – jednak może być ich więcej ze względu na to, że osoba prowadząca spotkanie nie jest w stanie jednoznacznie zweryfikować mowy ciała, mimiki, gestykulacji oraz zachowań kandydata do pracy. W przypadku spotkań bezpośrednich jest to zdecydowanie prostsze. Warto pamiętać o tym, że rozmowa rekrutacyjna online jest wyzwaniem dla obu stron, zmienia nieco oczekiwania, parametry spotkania, a także często jego przebieg i czas trwania. Dużo zmiennych, sporo nowości nowe rozumienie rekrutacji.

    W branży call center najważniejszymi czynnikami decydującymi o zatrudnieniu są: komunikatywność, otwartość oraz poprawna dykcja. Są to elementy, które rekruter może zweryfikować w trakcie rekrutacji zdalnej. Chodzi oczywiście o rekrutację na stanowiska Konsultanckie. Trudniej określić jest to, jak kandydat radzi sobie ze stresem. Spotkanie przez ekran komputera jest zdecydowanie mniej krępujące – co dla osoby starającej się o pracę jest na pewno dużym plusem. Ale z drugiej strony, komunikacja z Klientem w call center również odbywa się przez telefon, e-mail czy czat, więc czy nie powinno być to normalne (rozmowa online)?

    Kolejnym aspektem rekrutacji jest możliwość sprawdzenia przez kandydata, czy warunki panujące w firmie są dla niego odpowiednie. Starający się o pracę, w przypadku tradycyjnego spotkania rekrutacyjnego, jest w stanie wstępnie określić, czy miejsce pracy mu odpowiada. Dojeżdżając do firmy sprawdza, jak szybko może dostać się do potencjalnego pracodawcy, biura i swojego zespołu. Minimalizuje to ryzyko szybkiej rezygnacji pracownika ze względu na lokalizację. Podczas rozmowy zdalnej kandydat nie ma możliwości fizycznie być w oddziale. Jest to zdecydowanie minus zatrudniania pracowników przez internet. Nie mogą przejść się biuro i nabyć pierwszego wrażenia przed decyzją o współpracy. Z drugiej strony, nie każdy kandydat ma możliwość dojechać na spotkanie rekrutacyjne np. do innego miasta. W związku z tym rozmowy online poszerzają grono kandydatów do pracy. Rekruterzy mogą sprawdzić większą liczbę osób, a co za tym idzie – wybrać najlepszego kandydata – nawet w przypadku, kiedy mieszka daleko od miejsca, w którym znajduję się firma.

    Rekrutacja online, ze względu na brak ograniczeń komunikacyjnych, przebiega zdecydowanie szybciej. Dział HR może umawiać się z kandydatami nawet z dnia na dzień. Łatwiej jest dopasować termin spotkania, dzięki czemu cały proces zatrudniania pracowników jest krótszy niż przed pandemią. Firmy dynamiczniej mogą reagować na zmiany i potrzebę zatrudniania nowych osób. Szybkie zmiany terminów spotkań… no i miejsce nie jest tak istotne dla rekrutera. Czasami zdarza się, że rozmowy odbywają się nawet późnym popołudniem lub wieczorem. 

    Internetowa forma rozmów rekrutacyjnych daje możliwość kandydatom przygotowania materiałów pomocniczych. Ważne, aby osoby biorące udział w spotkaniu nie zaglądały zbyt często w ich stronę, ale taki backup może zdecydowanie ograniczyć stres. Przydatne jest to również w przypadku rozmów w języku angielskim, gdzie materiały pomocnicze mogą obejmować przydatne sformułowania. Daje to przewagę rozmowom online w porównaniu do spotkań bezpośrednich z perspektywy kandydatów do pracy.

    Jak to będzie dalej w rekrutacji?

    Bez wątpienia sytuacja epidemiologiczna odmieniła rynek pracy. Była to rewolucja, a nie ewolucja. Pracodawcy często nie mieli czasu przygotować się do tak szybkiej zmiany. Proces rekrutacji zdalnej jest cały czas modyfikowany i ulepszany. Rozmowy prowadzone w “świecie online” można przypuszczać będą praktykowane jeszcze długo. Na ten moment priorytetem jest bezpieczeństwo i ciężko jednoznacznie wskazać tendencje “po pandemii”. Na pewno rekrutacja standardowa po części będzie w dalszym ciągu praktykowana, ale jej udział w odniesieniu do rozmów online stoi pod znakiem zapytania. Proporcje rozmów na żywo i live przez kamerkę będą się wahać, jednak w stronę tych drugich. A jak nie w każdej branży czy firmie, to na pewno na różnych etapach procesów rekrutacyjnych. Na pewno trzeba się spodziewać ewolucji rekrutacji online w 2021 ponieważ wszystkie firmy, branże i gałęzi gospodarki wciąż szukają odpowiedzi i recepty na wiele aspektów pandemii.

    Agnieszka Krupa

    Udostępnij

    Sprawdź powiązane artykuły

    10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej w call center
    20 marca 2025

    Poznaj 10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej stosowanych w call center


    Więcej info
    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta
    21 lutego 2025

    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta? Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta


    Więcej info
    Jak rozmawiać z klientem w Call Center - baner CCIG
    14 lutego 2025

    Jak rozmawiać z klientem przez telefon? Jak prowadzić skuteczne rozmowy w call center?


    Więcej info

    Chcesz wprowadzić dział contact center w swojej firmie na wyższy poziom? Zostaw nam swój numer telefonu i adres email. Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej i sprawdzimy, czy możemy Ci pomóc.

    Post Sidebar
    Zapoznanie z klauzulą *
    Zapoznanie z polityką *

    Wypełnij wszystkie pola formularza

    Logo CCIG Group w stopce strony

    Masz pytania?

    +48 71 722 72 00
    biuro@ccig.pl


    CCIG Group Sp. z o.o.
    ul. Rzeźnicza 32/33, 50-130 Wrocław
    NIP: 897-17-90-871, REGON: 022187091
    KRS: 0000469595

    CCIG

    • Kim jesteśmy?
    • CCIG w liczbach
    • Nasze lokalizacje
    • Publikacje
    • Kontakt
    • Polityka prywatności
    • Klauzula informacyjna

    USŁUGI

    • Back Office
    • Badania CATI
    • Callback
    • Chatbot
    • Kontrola jakości usług
    • Live Chat
    • Wielojęzyczna obsługa klienta
    • Obsługa klienta
    • Obsługa Social Media

    KARIERA

    • Kariera
    • Dołącz do CCIG
    • Praca
    • Akcja Flaga

    Copyrights © 2025
    Wszystkie prawa zastrzeżone


    Znajdziesz nas na:






    Dbamy o prywatność twoich danych. Więcej w naszej polityce prywatności..
      ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
      polski
      • polski
      • angielski
      • ukraiński
      • niemiecki