CCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmy
    • KIM JESTEŚMY?
      • CCIG w liczbach
      • Nasze lokalizacje
    • CSR
    • USŁUGI
        • Obsługa klienta
        • Usługi telemarketingowe
        • Multilingual
        • Badania CATI
        • Back Office
        • Kontrola jakości usług
        • Live Chat
        • Audyt Contact Center
        • Chatbot
        • Voicebot
        • Videochat
        • Obsługa Social Media
        • SMS
        • Callback
    • KARIERA
      • Dołącz do CCIG
      • Praca
      • Akcja Flaga
    • PUBLIKACJE
    • KONTAKT
    polski
    • angielski
    • ukraiński
    • niemiecki
    ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
    ✕

    Jak przygotować się do sesji Assessment Center?

    13 lipca 2021
    Jak się przygotować do Assessment Center? - CCIG Group

    Assessment Center to stosunkowo nowa metoda, na którą decydują się pracodawcy, aby znaleźć idealnego pracownika. W przeciwieństwie do standardowej rekrutacji AC pozwala rzetelniej sprawdzić przygotowanie kandydata do pełnienia nowej roli.

    Często można spotkać się z metodą Assessment Development Center, która jest bardzo zbliżona do omawianej w artykule Assessment Center, jednak nie należy tych pojęć mylić. Główną różnicą pomiędzy nimi jest przede wszystkim cel przeprowadzenia AC lub ADC. Development Center jest ukierunkowane głównie na rozwój, czyli kompetencje, które należy ulepszać w zespole. Natomiast Assessment Center skupia się głównie na sprawdzeniu posiadanych kompetencji, zarówno miękkich jak i twardych.


    Dowiedz się więcej: Jak zmieniła się rekrutacja na przestrzeni ostatnich 10 lat?


    Co to właściwie jest Assessment Center? 

    W wolnym tłumaczeniu termin ten oznacza “ośrodek oceny”. Jest to pewnego rodzaju forma spotkania rekrutacyjnego, w ramach którego badane są konkretne kompetencje kandydatów. W trakcie sesji przeprowadza się szereg testów, zarówno indywidualnych, jak i grupowych. W sesji Assessment Center bierze udział zwykle kilku, a nawet kilkunastu kandydatów. W efekcie pracodawca może otrzymać kompleksową analizę uczestników, znacznie wykraczającą poza informacje umieszczone w CV. Pracodawca dostaje faktyczne potwierdzenie wiedzy kandydata oraz jego umiejętności, zarówno miękkich jak i twardych. 

    W sesji Assessment Center, oprócz samego rozwiązania zadania, niezwykle istotne jest to, w jaki sposób kandydat radzi sobie z problemem. W trakcie sesji kandydaci są bacznie obserwowani przez Asesorów, którzy zwracają uwagę nawet na mimikę twarzy, gesty czy samą postawę kandydata. 

    Zarówno dla pracodawcy, jak i przyszłego pracownika sesja Assessment Center niesie wiele korzyści. Kandydat może przede wszystkim uświadomić sobie swoje mocne oraz słabe strony, poznać swoją konkurencję i porównać, jak wypada na tle pozostałych uczestników, jak również zobaczyć, jak wygląda praca na danym stanowisku. 

    Jakich zadań podczas Assessment Center  można się spodziewać?

    Wystąpienie – prezentacja

    Bardzo często możesz spotkać się z tym zadaniem podczas Assessment Center. Pracodawca będzie chciał zobaczyć, w jaki sposób radzisz sobie z wystąpieniami publicznymi oraz co w trakcie prezentacji możesz o sobie powiedzieć. Wbrew pozorom prezentacja swojej osoby bez wcześniejszego przygotowanie nie jest łatwa. 

    Wskazówka: 

    • używaj przejrzystego i zrozumiałego języka,
    • kontroluj czas, jaki masz przeznaczony na wystąpienie. Staraj się jak najlepiej go wykorzystać. 

    Case study

    Case study, czyli analiza przypadku, opiera się na opisie i analizie konkretnego zdarzenia. Otrzymujesz dane wprowadzające i przystępujesz do rozwiązania realnego problemu firmy. Ta metoda pozwala pracodawcy zobaczyć, jak radzisz sobie w konkretnej sytuacji, mając tym samym niewiele czasu na przygotowanie się. Ty natomiast zaprezentujesz swoje twarde kompetencje, czyli jak sobie radzisz z analizą otrzymanych danych. 

    Wskazówka: 

    • dokładnie przeczytaj dane, które zostały Ci udostępnione,
    • zapisuj wszystkie swoje pomysły, abyś mógł z nich skorzystać podczas prezentacji wniosków.

    Symulacja z aktorem

    Jednym z zadań podczas sesji Assessment Center bardzo często jest odegranie scenki z podstawionym aktorem. Pamiętaj, że będziesz miał niewiele czasu na przygotowanie się, natomiast aktor doskonale wie, o co ma Cię zapytać, jaka jest jego rola oraz w jaki sposób może próbować wyprowadzić Cię z równowagi. 

    Wskazówka:

    • nie zapominaj, że to tylko scenka, zachowaj spokój i nie pozwól na wyprowadzenie się z równowagi,
    • potraktuj aktora jak prawdziwego klienta – pamiętaj o szacunku i wyrozumiałości.  

    Zadanie grupowe

    Zazwyczaj sesja Assessment Center ma na celu wyłonienie jednej osoby spośród kandydatów. Nie należy jednak zapominać, że współpraca w grupie jest bardzo ważną umiejętnością. Staraj się być pewnym podejmowanych decyzji i bronić ich, ale nie za wszelka cenę. To, czy powinieneś starać się zostać liderem grupy, zależy od stanowiska, na jakie aplikujesz. 

    Wskazówka: 

    • pamiętaj, że nie zawsze musisz postawić na swoim,
    • nie pozwalaj na zdominowanie się przez grupę.

    Jak dobrze przygotować się do sesji AC?

    Odpowiednie nastawienie to podstawa!

    Pozytywne nastawienie to połowa sukcesu. Przygotuj się mentalnie na to, że podczas sesji AC spotkasz się z wieloma zadaniami, a nie będzie to dla Ciebie zaskoczeniem. Możesz spodziewać się zadań z różnych obszarów, np. organizacji pracy czy też działania pod presją czasu. Zadania mogą mieć różne formy: przygotowanie prezentacji, zrobienie analizy, case study czy też samych testów. Bądź na to gotowy. 

    Zbierz informacje

    Zadania podczas sesji AC są ściśle związane z działalnością firmy. Wyszukaj zawczasu informacje o tym, czym zajmuje się firma oraz jakimi wartościami się kieruje. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zrozumieć, jaka osoba jest poszukiwana na dane stanowisko.

    Poćwicz testy

    Podczas sesji możesz spotkać się z testami psychometrycznymi. Wyszukaj kilka w internecie i zapoznaj się z nimi. Wiele z nich opiera się na podobnym schemacie, więc zdecydowanie ułatwią Ci późniejsze rozwiązywanie tego właściwego. 

    Pytaj i słuchaj uważnie

    Słuchaj uważnie i czytaj ze zrozumieniem każde zadanie. Jeżeli coś  jest dla Ciebie niejasne – pytaj. Aby dobrze wypaść, musisz przede wszystkim dobrze zrozumieć zadanie, jakie jest przed tobą stawiane. Uważnie słuchaj również innych uczestników, szczególnie kiedy macie ze sobą współpracować. 

    Postaw na współpracę

    Działanie w grupie to bardzo ważna umiejętność często poszukiwana przez większość pracodawców. W trakcie zadań zespołowych nie staraj się zdominować grupy, ale postaw na współpracę, aby osiągnąć założony cel. Bądź otwarty i zaangażowany. Prowadź dyskusję, ale nie wdawaj się w kłótnie. 

    Bądź pewny siebie

    Każdy pracodawca zwróci uwagę na osobę, która jest pewna siebie i głęboko wierzy we własne umiejętności. Mitem jest, że podczas sesji Assessment Center pracodawcy zawsze poszukują lidera. Nie próbuj koniecznie przejąć przywództwa w grupie, jeżeli stanowisko, o które się ubiegasz, tego nie wymaga. Pokaż się raczej jako osoba pewna siebie i zdecydowana. 

    Wyśpij się

    Sesja Assessment Center to wiele zadań, które wymagają od Ciebie ciągłego skupienia i intensywnego myślenia. Bardzo ważne jest, abyś tego dnia był w pełni sił. Zadbaj o dobry sen i właściwą dietę, a wzmocni to Twoją pewność siebie i sprawi, że będziesz bardziej kreatywny i entuzjastyczny. 

    Dress code

    Wybierz ubrania, które będą dla Ciebie wygodne i komfortowe, ale pamiętaj, że sesja AC to kolejny etap rekrutacji pracownika. Twój strój powinien być schludny i pasujący do kultury organizacyjnej firmy. 

    Znajdź swój sposób na stres

    Każda rekrutacja jest stresującym momentem. Ważne, aby znaleźć swój własny sposób na stres. Może to być np. wzięcie kilku głębokich oddechów. Jeżeli wcześniej przygotujesz swoja strategię na walkę ze stresem, będziesz mógł wykorzystać ją w trakcie spotkania. W dniu sesji warto również zrobić rano kilka lekkich ćwiczeń, dzięki czemu pobudzisz swój organizm do działania. 

    Na koniec pamiętaj, aby po prostu być sobą. Powodzenia!

    Dominika Zuba

    Udostępnij

    Sprawdź powiązane artykuły

    10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej w call center
    20 marca 2025

    Poznaj 10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej stosowanych w call center


    Więcej info
    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta
    21 lutego 2025

    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta? Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta


    Więcej info
    Jak rozmawiać z klientem w Call Center - baner CCIG
    14 lutego 2025

    Jak rozmawiać z klientem przez telefon? Jak prowadzić skuteczne rozmowy w call center?


    Więcej info

    Chcesz wprowadzić dział contact center w swojej firmie na wyższy poziom? Zostaw nam swój numer telefonu i adres email. Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej i sprawdzimy, czy możemy Ci pomóc.

    Post Sidebar
    Zapoznanie z klauzulą *
    Zapoznanie z polityką *

    Wypełnij wszystkie pola formularza

    Logo CCIG Group w stopce strony

    Masz pytania?

    +48 71 722 72 00
    biuro@ccig.pl


    CCIG Group Sp. z o.o.
    ul. Rzeźnicza 32/33, 50-130 Wrocław
    NIP: 897-17-90-871, REGON: 022187091
    KRS: 0000469595

    CCIG

    • Kim jesteśmy?
    • CCIG w liczbach
    • Nasze lokalizacje
    • Publikacje
    • Kontakt
    • Polityka prywatności
    • Klauzula informacyjna

    USŁUGI

    • Back Office
    • Badania CATI
    • Callback
    • Chatbot
    • Kontrola jakości usług
    • Live Chat
    • Wielojęzyczna obsługa klienta
    • Obsługa klienta
    • Obsługa Social Media

    KARIERA

    • Kariera
    • Dołącz do CCIG
    • Praca
    • Akcja Flaga

    Copyrights © 2025
    Wszystkie prawa zastrzeżone


    Znajdziesz nas na:






    Dbamy o prywatność twoich danych. Więcej w naszej polityce prywatności..
      ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
      polski
      • polski
      • angielski
      • ukraiński
      • niemiecki