Jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
Obecny rynek pracy jest bardzo dynamiczny i rozwojowy. Specjaliści z obszarów HR stoją przed bardzo dużym wyzwaniem budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy i partnerskich relacji. Dlaczego to takie ważne? Rozmowa o pracę to nie tylko czas testowania potencjalnego pracownika. To także moment testowania potencjalnego pracodawcy.
To na początek…
Rozmowy kwalifikacyjne są bardzo zróżnicowane. Wszystko zależy od branży, stanowiska o które ubiega się kandydat, jego doświadczenia oraz wielkości firmy. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej. Ta zasada obowiązuje zarówno rekrutera jak i kandydata. Rekruter przed spotkaniem rekrutacyjnym opracowuje kilka informacji: specyfika działalności firmy, branża, charakter pracy, rodzaj stanowiska oraz oczekiwania względem kandydatów. Pomaga to w określeniu konkretnego profilu poszukiwanego pracownika. Bardzo istotne na tym etapie jest również ustalenie harmonogramu działania i poziomu współpracy z managerem, do którego dedykowana jest poszukiwana osoba. Jeśli pracujemy w wewnętrznym dziale HR możemy bezpośrednio spotkać się z managerem i omówić szczegóły. Nieco inaczej wygląda to w agencji rekrutacyjnej, w której kontakt z managerem firmy, dla której prowadzimy projekt jest zdalny. Może to wpłynąć na brak doprecyzowania profilu poszukiwanego pracownika oraz czasu realizacji projektu.
CCIG Group na obecnym rynku jest bardzo elastycznie nastawione do kandydatów co wpływa również na prowadzone rozmowy rekrutacyjne. Oferta skierowana do przyszłych doradców jest zróżnicowana. Pracodawcy inwestują w ścieżki awansu, system benefitów, relacje z pracownikami dlatego na etapie przygotowania rozmowy rekrutacyjnej zbierzmy szczegóły współpracy. Jest to bardzo pomocne w odpowiedzi na pytania kandydatów.
Spotkanie z kandydatem
Kolejnym etapem rozmowy kwalifikacyjnej jest spotkanie z kandydatem. W tej części powinniśmy położyć nacisk na indywidualne podejście do kandydata. Przyszły pracownik na rozmowie rekrutacyjnej wizualizuje podejście pracodawcy do nowej osoby wchodzącej do organizacji. Skupiając się na doświadczeniu kandydata, jego osiągnięciach i pytaniach odnoszących się do konkretnych zadań dajemy przekaz, że jesteśmy zainteresowani naszym kandydatem i nie jest nam obojętne jakie czynności do tej pory wykonywał. W Call Center duża część kandydatów aplikujących do firmy to osoby, które poszukują swojej pierwszej pracy. Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej powinny być dostosowane do poziomu doświadczenia kandydata. Osoby bez doświadczenia zawodowego wymagają od nas większego zaangażowania i analizy, która pozwoli na określenie potencjału i dopasowania do stanowiska.
Budując wizerunek pracodawcy w głowie naszego kandydata nie zapominajmy o atmosferze, która panuje na spotkaniu. Kandydaci bardzo cenią przyjazne rozmowy, na których nie czują się oceniani. Bardzo ważna jest neutralna postawa rekrutera, która sprzyja rozmowie i pozwala na zminimalizowanie stresu u obu stron.
O co pytać, jak pytać?
Często zastanawiamy się o co pytać kandydata na rozmowie rekrutacyjnej. W sieci możemy znaleźć przykładowe pytania na rozmowę kwalifikacyjną, które rekruterzy swobodnie stosują. Tak jak z każdym szablonem – ma on zastosowanie tylko w konkretnych sytuacjach. Na spotkaniu rekrutacyjnym najważniejsza jest elastyczność i dopasowanie do kandydata. Każdy kandydat jest inny i nie zawsze możemy zadać szablonowe pytania. Warto dostosować się do rozmówcy i zadawać pytania otwarte i zamknięte. Doświadczenia zawodowe kandydatów mogą być bardzo różne a pytania otwarte pozwalają na szerszy opis sytuacji, które opowiadają o konkretnych kompetencjach kandydata.
Cała postawa partnerstwa determinuje zadawane pytania na rozmowie kwalifikacyjnej. Jeżeli mamy bardzo wyspecjalizowane stanowisko, rekruter zadaje pytania, które pozwolą na weryfikację wiedzy z danego obszaru. Kompetencje miękkie są badane w różny sposób. Na stanowisko analityka finansowego głównie skupimy się na kompetencjach analitycznych, finansach i umiejętności pracy na systemach. Dodatkowo zbadamy umiejętność pracy w zespole.
Predyspozycje w branży CC
Rekrutując do Call Center na stanowisko Telefonicznego Doradcy Klienta najważniejszą kompetencją będzie komunikacja. Rekruter przeprowadza różne scenki symulacyjne odnoszące się do codziennego dnia pracy z klientem aby zobaczyć w jaki sposób kandydat radzi sobie w sytuacji stresowej, wymagającej szybkiej reakcji oraz błyskotliwości. Co zrobić, aby rozmowa zakończyła się sukcesem? Skupić się głównie na kandydacie i jego mocnych stronach. Często młodzi ludzie nie potrafią połączyć swoich umiejętności i kompetencji ze stanowiskiem. Aplikują na wiele stanowisk, które mogą być dla nich dochodowe.
Patrząc na kandydata z innej perspektywy jesteśmy w stanie bardzo wiele zyskać. Łącząc jego umiejętności, dopasowywać je do oferowanego stanowiska zmieniamy również myślenie w organizacji. Warto postawić na pracowników z potencjałem, otwartych na nowe doświadczenia i przede wszystkim dać szansę osobom, które rozpoczynają swoją ścieżkę zawodową właśnie w naszej organizacji.
Ubiór?
Ostatnim elementem rozmowy kwalifikacyjnej jest ubiór. Najważniejsze jest to aby dopasować ubiór do kandydata, branży i stanowiska na które rekrutujemy. Sektor bankowości cechuje się bardziej sformalizowanym dress codem. Call center jest nastawione na różnorodność i pokazywanie swojej indywidualności. Pamiętajmy o tym, aby nasz ubiór był schludny, czysty i dopasowany do zasad funkcjonujących w organizacji.
Podsumowując:
przygotowanie rozmowy kwalifikacyjnej zależy od specyfiki branży z jaką mamy do czynienia i poziomem stanowiska. W sytuacji wyspecjalizowanych stanowisk możemy oprzeć się na szablonie pytań, które będą weryfikowały specjalistyczną wiedzę oraz stosować narzędzia do zbadania kompetencji miękkich (np. Assessment Center, testy kompetencyjne itd.) Rekrutując na stanowiska związane z Obsługą Klienta stawiamy na elastyczność i scenki sytuacyjne. W obu przypadkach nie możemy zapomnieć o atmosferze partnerstwa i współpracy. To nasz kandydat określa trendy na rynku a my korzystamy z jego potencjału, wiedzy i otwartości.