CCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmy
    • KIM JESTEŚMY?
      • CCIG w liczbach
      • Nasze lokalizacje
    • CSR
    • USŁUGI
        • Obsługa klienta
        • Usługi telemarketingowe
        • Multilingual
        • Badania CATI
        • Back Office
        • Kontrola jakości usług
        • Live Chat
        • Audyt Contact Center
        • Chatbot
        • Voicebot
        • Videochat
        • Obsługa Social Media
        • SMS
        • Callback
    • KARIERA
      • Dołącz do CCIG
      • Praca
      • Akcja Flaga
    • PUBLIKACJE
    • KONTAKT
    polski
    • angielski
    • ukraiński
    • niemiecki
    ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
    ✕

    Zaangażowanie w komunikację wewnętrzną

    29 lipca 2020
    Zaangażowanie - Komunikacja wewnętrzna

    Komunikowanie się wewnątrz organizacji jest jednym z najistotniejszych wyzwań dzisiejszych firm. Sam proces powinien być bardzo dobrze opracowany i dostosowany do pracowników aby współpraca między nimi była możliwie jak najbardziej efektywna. Dlatego właśnie niezwykle ważne jest, aby inwestować w skuteczną komunikację, która może przynieść nam wiele korzyści, natomiast jej brak nawet straty materialne. Może to brzmieć bardzo drastycznie, ale komunikacja wewnętrzna często jako element strategii komunikacji jest pomijana i następnie projektowana oraz wdrażana ad hoc, jak już coś się sypie, albo zwyczajnie jest przymus przekazania informacji między komórkami w przedsiębiorstwie. 

    Proces komunikowania się

    Na wstępie warto wrócić do początku i zobaczyć czym jest tak naprawdę proces komunikowania się. Komunikacja czyli wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami czy ideami pochodzi z łacińskiego communico – uczynić wspólnym, wspólność, naradzać się. Sama etymologia wskazuje nam kierunek porozumiewania się – wspólne działanie. Dlatego też komunikacja wewnętrzna powinna być uspójniona, ujednolicona i prowadzona w sposób przemyślany, według planu i z głową.

    Osiągnięcie porozumienia się wymaga dobrej woli z obu stron, zarówno nadawcy jak i odbiorcy. Zdarza się, że nadawca nieświadomie stwarza bariery utrudniające zrozumienie jego intencji takie jak: 

    • wieloznaczność komunikatów, 
    • asynchronizm przekazów, 
    • osobista perspektywa,
    • stosowanie żargonu. 

    Istotną rzeczą jest postaranie się stworzenia możliwie jednoznacznego komunikatu – zarówno w języku luźnej komunikacji jak i biznesowym, a także nieuznawanie własnego punktu widzenia za powszechnie obowiązujący lub co gorsze jedynie słuszny. Szczególnie nieświadome stosowanie bariery osobistych perspektyw może pokazać nas jako osoby niepotrafiące zaakceptować odmiennych poglądów co tworzy też barierę w postaci budowania negatywnego przekazu. Sam komunikat powinien nie być agresywny, sprzeczny czy ambiwalentny – zdarza się, że trudności w porozumiewaniu się wynikają nie z braku umiejętności mówcy lecz stosowanie przez niego zabiegów mających na celu przesłonięcie właściwego znaczenia (manipulacja) – co często stosuje się w polityce. Niebagatelnym aspektem jest też asynchronizm przekazu czyli jakże częste zjawisko rozmijania się wypowiedzi i intencji rozmówców np. niespójność między treścią słów a językiem ciała który zdradza prawdziwe intencję nadawcy. Podstawą eliminowania tych niezgodności jest zdanie sobie sprawy z  ich występowania i świadome stosowanie komunikacji zarówno werbalnej jak i niewerbalnej.

    Efektywność komunikacji wewnętrznej

    Efektywność komunikacji wewnętrznej możemy ocenić przede wszystkim na podstawie zaangażowania pracowników – dobra komunikacja wewnętrzna zwiększa je i zmniejsza opór wobec zmian. Dostarczając pracownikom pełnej informacji okazujemy im zaufanie oraz szacunek – pracownicy, którzy wiedzą co dzieje się w firmie czują się docenieni i traktowani poważnie co z kolei kreuje ich pozytywne podejście do wykonywanych zadań. Czują, że wspólnie z firmą tworzą kulturę organizacji i są jednością czegoś większego, a w pracy spędzamy plus minus ⅓  dorosłego życia.

    Ogromną rolę w każdej firmie odgrywa spójna i dopasowana do wartości organizacji komunikacja. Dzisiejsza komunikacja wewnętrzna w większości firm sprowadza się do formy elektronicznej czyli systemu otwartej komunikacji wewnętrznej (czaty, komunikatory, portale społecznościowe, mailingi oraz inne kanały komunikacji). 

    Kto korzysta przy komunikacji wewnętrznej

    Na tym sposobie porozumiewania się w organizacjach korzystają osoby aktywne, przedsiębiorcze i kreatywne oraz zazwyczaj młode. Dobra organizacja komunikacji to klucz do jej efektywności stąd niekiedy ze względu na zróżnicowanie wiekowe oraz poglądowe pracowników call center warto skorzystać nie tylko z nowoczesnych metod ale również komunikacji tradycyjnej. Buduje to poczucie wspólnoty oraz zaufanie – fundamentalnych wartości współpracy. Komunikacja wewnętrzna to też przecież informacje na temat firmy, działu czy zespołu, które wymieniają współpracownicy między sobą. Warto nadmienić, że ludzie rozmawiają cały czas, codziennie, a zatem cały czas trzeba monitorować i doskonalić kanały komunikacji firmy.

    Dopasuj komunikację do odbiorcy

    Ważne jest aby dopasować styl i narzędzia komunikacji wewnętrznej do odbiorcy np. nie zawsze stosowanie języka fachowego wskazuje na nasz profesjonalizm. Narzędzia i działania porozumiewania się trzeba dopasować do aktualnych oraz przyszłych celów biznesowych i przede wszystkim potrzeb organizacji, a co ważniejsze jej odbiorców. Patrząc całościowo możemy wyróżnić dwa kanały komunikacji: formalne – instrukcje pisemne, formalne zebrania i konferencje, a także mniej formalne (bardziej bezpośrednie) czyli rozmowy i bezpośredni kontakt z pracownikiem oraz komunikację w luźniejszym tonie.

    Skuteczna komunikacja powinna przede wszystkim cechować się czytelnością przekazu, jego zrozumieniem oraz istotnością dla obu stron, stąd bardzo ważnym jest uwzględnienie potrzeb informacyjnym organizacji np. w branży call center, ustalenie jej kluczowych obszarów, wyodrębnienie grup pracowników call center według zakresu potrzeb informacyjnych oraz przede wszystkim ustalenie zasad sprawdzania efektywności procesów komunikacyjnych.

    Trudno wyobrazić sobie życie firmy bez komunikowania się z innymi. Jest to proces społeczny o ważnym znaczeniu organizacyjnym. Komunikacja wewnętrzna jest bardzo ważnym narzędziem przeciwdziałania kryzysom np. paniki wynikającej z dezinformacji, zapewniającym wzrost efektywności w takich sytuacjach. Brak skutecznego porozumiewania się jest jedną z najpoważniejszych przeszkód na drodze do działalności grupowej stąd bardzo istotną rolą jest minimalizowanie przez managera zespołu ewentualnych problemów, przezwyciężając bariery komunikacyjne. Idąc dalej, należy minimalizować te bariery między zespołami i między działami – szczególnie tymi współpracującymi codziennie między sobą.

    System komunikacji wewnętrznej w firmie zapewnia wszystkim harmonijny przebieg pracy zatem – „Bez skutecznej komunikacji nie ma sprawnej organizacji!”

    autor: Alicja Reese

    Udostępnij

    Sprawdź powiązane artykuły

    10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej w call center
    20 marca 2025

    Poznaj 10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej stosowanych w call center


    Więcej info
    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta
    21 lutego 2025

    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta? Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta


    Więcej info
    Jak rozmawiać z klientem w Call Center - baner CCIG
    14 lutego 2025

    Jak rozmawiać z klientem przez telefon? Jak prowadzić skuteczne rozmowy w call center?


    Więcej info

    Chcesz wprowadzić dział contact center w swojej firmie na wyższy poziom? Zostaw nam swój numer telefonu i adres email. Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej i sprawdzimy, czy możemy Ci pomóc.

    Post Sidebar
    Zapoznanie z klauzulą *
    Zapoznanie z polityką *

    Wypełnij wszystkie pola formularza

    Logo CCIG Group w stopce strony

    Masz pytania?

    +48 71 722 72 00
    biuro@ccig.pl


    CCIG Group Sp. z o.o.
    ul. Rzeźnicza 32/33, 50-130 Wrocław
    NIP: 897-17-90-871, REGON: 022187091
    KRS: 0000469595

    CCIG

    • Kim jesteśmy?
    • CCIG w liczbach
    • Nasze lokalizacje
    • Publikacje
    • Kontakt
    • Polityka prywatności
    • Klauzula informacyjna

    USŁUGI

    • Back Office
    • Badania CATI
    • Callback
    • Chatbot
    • Kontrola jakości usług
    • Live Chat
    • Wielojęzyczna obsługa klienta
    • Obsługa klienta
    • Obsługa Social Media

    KARIERA

    • Kariera
    • Dołącz do CCIG
    • Praca
    • Akcja Flaga

    Copyrights © 2025
    Wszystkie prawa zastrzeżone


    Znajdziesz nas na:






    Dbamy o prywatność twoich danych. Więcej w naszej polityce prywatności..
      ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
      polski
      • polski
      • angielski
      • ukraiński
      • niemiecki