CCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmyCCIG Group - logo firmy
    • KIM JESTEŚMY?
      • CCIG w liczbach
      • Nasze lokalizacje
    • CSR
    • USŁUGI
        • Obsługa klienta
        • Usługi telemarketingowe
        • Multilingual
        • Badania CATI
        • Back Office
        • Kontrola jakości usług
        • Live Chat
        • Audyt Contact Center
        • Chatbot
        • Voicebot
        • Videochat
        • Obsługa Social Media
        • SMS
        • Callback
    • KARIERA
      • Dołącz do CCIG
      • Praca
      • Akcja Flaga
    • PUBLIKACJE
    • KONTAKT
    polski
    • angielski
    • ukraiński
    • niemiecki
    ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
    ✕

    Wartościowanie stanowisk pracy

    24 czerwca 2020
    Wartościowanie stanowisk pracy

    Proces wartościowania stanowisk pracy polega na uporządkowaniu polityki wynagradzania w firmie oraz ustaleniu wartości poszczególnych stanowisk. Jest to idealny sposób na budowanie rzetelnego i uczciwego systemu płac, ścieżek karier oraz jest to pomocne przy tworzeniu strategii funkcjonowania poszczególnych działów w firmach. Wynagrodzenie na każdym stanowisku jest wtedy zgodne z rolą w przedsiębiorstwie, jakie zajmuje dana osoba czy zespół. Podczas ustalania wynagrodzeń dla danego stanowiska pracy kierujemy się przede wszystkim poziomem odpowiedzialności za ponoszone decyzje oraz tym jaki jest stopień trudności wykonywanych zadań. Są to niewątpliwie dwa bardzo ważne czynniki. W zasadzie nie ma co się dziwić takiej teorii – odpowiedzialność i decyzyjność rośnie wraz z doświadczeniem, które przekłada się na podwyższenie wynagrodzenia.

    Wartościowanie stanowisk pracy w call center.

    Wartościowanie stanowisk pracy wykonuje się przede wszystkim w bardzo złożonych strukturalnie przedsiębiorstwach, które posiadają wiele zróżnicowanych stanowisk i co za tym idzie – ścieżek rozwoju. Chociaż nie jest to regułą ponieważ nawet te mniejsze przedsiębiorstwa korzystają również z procesu wartościowania, który rozpoczyna się w momencie ustalania wynagrodzenia na dane stanowiska. Taki sposób planowania struktury firmy pomaga przy okazji w rozdzieleniu obowiązków.

    Jednymi z takich firm, w których istotną rzeczą jest określenie wartości poszczególnych stanowisk są te z branży call center. W nich wartościowanie stanowisk jest bardziej złożone i o wiele trudniejsze niż w innych organizacjach ze względu na bardzo dużą rotację wśród konsultantów. Niektórzy pracownicy call center uważają, że nie mają możliwości rozwoju natomiast w rzeczywistości wygląda to zupełnie inaczej, ponieważ awanse wewnątrz organizacji są na porządku dziennym. Mimo tego nie zawsze łatwym zadaniem jest wybranie odpowiednich kandydatów na wyższe stanowiska, ponieważ pracownicy call center są bardzo często sezonowi np. tylko wakacyjni ze względu na przerwę w uczelni bądź szkole. Bardzo często zdarza się, że świetnie odnajdują się w swojej roli i pracy w obsłudze klienta, ale wracają do nauki i rezygnują z pracy – to normalne. Nawet jeśli student zdecyduje się na łączenie pracy z uczelnią to przeważnie nie jest w stanie pracować na pełny etat ze względu na swoje obowiązki związane z nauką i życiem prywatnym.

    Mimo wszystko pracownik–student jest bardzo atrakcyjnym kandydatem dla potencjalnego pracodawcy ze względu na bardzo dobrą znajomość nowoczesnych technologii oraz otwartość na nowe doświadczenia, które przydadzą mu się w przyszłości. Obsługiwanie mediów społecznościowych i swobodne poruszanie się w sieci jest dużym atutem w większości branż, a obecnie coraz częściej jest kanałem komunikacji firmy z klientem. Studenci bez wątpienia wykazują się większą chęcią do nauki ponieważ nie popadli w rutynę i nie posługują się schematami w swojej pracy – są w pewnym stopniu bardziej kreatywni. Są to bez wątpienia cechy, które są bardzo istotne dla ich przyszłych pracodawców.

    Jakie są cele przeprowadzania wartościowania stanowisk? 

    1. Wprowadzenie odpowiedniej polityki wynagrodzeń, która jest sprawiedliwa.
    2. Określenie znaczenia poszczególnych pozycji w firmie.
    3. Określenie systemów premii i awansów.
    4. Sformułowanie wymagań dotyczących stanowisk pracy, a także ustalenie ważności każdego z nich.
    5. Zaobserwowanie różnic w trudności wykonywania pracy na danym stanowisku.
    6. Zniwelowanie do minimum czynności zbędnych wykonywanych przez pracowników.

    Kryteria wartościowania stanowisk pracy.

    Kryteria wartościowania decydują o tym jak będzie wyglądała cała hierarchia firmowych stanowisk. Wskazuje się dwa główne kryteria wartościowania pracy. Pierwszym założeniem jest kryterium syntetyczne natomiast drugim analityczne. Oba kryteria można oczywiście rozszerzyć i wykorzystać dla konkretnego przedsiębiorstwa żeby dane, które otrzymamy były pomocne w rozwijaniu firmy i jej pracowników. Bardzo często zdarza się, że właściciele firm mają ogromny dylemat wyboru konkretnych kryteriów wartościowania stanowisk pracy. Wynika to z tego, że mimo dwóch głównych kryteriów, rozszerzenie ich może być tak rozległe, że kierownictwo danej organizacji musi się poważnie zastanowić nad tym kiedy i jakie kryteria zastosować żeby było to jak najbardziej efektywne i korzystne.

    Metody wartościowania stanowisk pracy.

    Firmy korzystają z dwóch metod wartościowania stanowisk pracy. Pierwszą z nich jest zdecydowanie prostsza metoda sumaryczna, polegająca na ocenie całości wykonywanej pracy, a nie na jej poszczególnych aspektach. Zdecydowanie bardziej czasochłonną metodą ale też dużo częściej wybieraną jest druga czyli metoda analityczna, która szczegółowo opisuje wymagania dotyczące poszczególnych stanowisk. Pomimo tego, że jest metodą, która absorbuje dużo więcej czasu to daje ona dużo lepsze i dokładne efekty. To, którą metodę wybierze firma zależy od jej potrzeb, wielkości czy ilości oddziałów. Składowych jest wiele i na pewno warto się poważnie zastanowić i przygotować do procesu wartościowania stanowisk pracy.

    Podsumowując

    Wartościowanie stanowisk pracy ma ogromny wpływ na odpowiednie funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Pracodawcy mogą uzyskać naprawdę wartościowe dane, które pomogą im w określeniu płac na danych stanowiskach a co za tym idzie poszukiwaniu odpowiedniego pracownika na dane stanowisko i ewentualnych negocjacjach z potencjalnymi pracownikami. Potencjalny pracownik z kolei, może uzyskać wiele informacji na temat samego przedsiębiorstwa, funkcjonowania w zespole, wewnętrznych ścieżek karier i systemu wynagrodzeń.

    Karol Dudzik

    Udostępnij

    Sprawdź powiązane artykuły

    10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej w call center
    20 marca 2025

    Poznaj 10 najlepszych technik sprzedaży telefonicznej stosowanych w call center


    Więcej info
    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta
    21 lutego 2025

    Jakie cechy osobowości ma dobry doradca klienta? Poznaj 8 kompetencji niezbędnych u pracowników obsługi klienta


    Więcej info
    Jak rozmawiać z klientem w Call Center - baner CCIG
    14 lutego 2025

    Jak rozmawiać z klientem przez telefon? Jak prowadzić skuteczne rozmowy w call center?


    Więcej info

    Chcesz wprowadzić dział contact center w swojej firmie na wyższy poziom? Zostaw nam swój numer telefonu i adres email. Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej i sprawdzimy, czy możemy Ci pomóc.

    Post Sidebar
    Zapoznanie z klauzulą *
    Zapoznanie z polityką *

    Wypełnij wszystkie pola formularza

    Logo CCIG Group w stopce strony

    Masz pytania?

    +48 71 722 72 00
    biuro@ccig.pl


    CCIG Group Sp. z o.o.
    ul. Rzeźnicza 32/33, 50-130 Wrocław
    NIP: 897-17-90-871, REGON: 022187091
    KRS: 0000469595

    CCIG

    • Kim jesteśmy?
    • CCIG w liczbach
    • Nasze lokalizacje
    • Publikacje
    • Kontakt
    • Polityka prywatności
    • Klauzula informacyjna

    USŁUGI

    • Back Office
    • Badania CATI
    • Callback
    • Chatbot
    • Kontrola jakości usług
    • Live Chat
    • Wielojęzyczna obsługa klienta
    • Obsługa klienta
    • Obsługa Social Media

    KARIERA

    • Kariera
    • Dołącz do CCIG
    • Praca
    • Akcja Flaga

    Copyrights © 2025
    Wszystkie prawa zastrzeżone


    Znajdziesz nas na:






    Dbamy o prywatność twoich danych. Więcej w naszej polityce prywatności..
      ZAPYTAJ O NASZE USŁUGI
      polski
      • polski
      • angielski
      • ukraiński
      • niemiecki