Voicebot – co to? Asystent głosowy AI i jego zastosowania w komunikacji z klientami
Sprawne funkcjonowanie telemarketingu jest priorytetem dla wielu biznesów. Rozwój innowacyjnych technologii, takich jak chatboty i voiceboty, otworzył w branży contact center zupełnie nowe możliwości. Choć głosowy asystent (inaczej bot głosowy) to doskonałe narzędzie, które sprawdzi się w wielu przypadkach, nie jest ono całkowicie pozbawione wad. Warto zapoznać się szczegółowo z jego działaniem, aby zdecydować, czy implementacja chatbotów i voicebotów w przedsiębiorstwie to dobry pomysł.
Czym jest voicebot i jak działa? Jak wykorzystanie botów głosowych może wpłynąć na doświadczenia Twoich klientów? Dowiedz się, jakie są podstawowe korzyści z wdrożenia voicebota i jak interfejs głosowy może pomóc Ci komunikować się z klientami.
Asystent głosowy – czym jest voicebot i jak działa?
Voicebot to zaawansowany asystent głosowy oparty na sztucznej inteligencji, który umożliwia interakcję z użytkownikami za pomocą języka mówionego. Działa poprzez rozpoznawanie mowy naturalnej, przetwarzanie języka naturalnego oraz syntezę mowy, dzięki czemu może rozumieć, analizować i generować odpowiedzi w czasie rzeczywistym. Voicebot pozwala na automatyzację obsługi klienta, zwłaszcza w przypadku powtarzalnych scenariuszy rozmowy z człowiekiem.
Voicebot czy konsultant?
Wykorzystanie botów w call center stanowi obecnie jeden z najistotniejszych trendów w rozwoju biznesów. Według 80% specjalistów z branży, voiceboty i chatboty AI sprawdzają się bardzo dobrze i stanowią ważny kierunek rozwoju w rozmowach z konsumentem. Obrazują to też dane raportu Cisco Contact Global Survey 2020.
Voicebot to doskonałe narzędzie, które dzięki sztucznej inteligencji może samodzielnie prowadzić rozmowy z klientami oraz udzielić odpowiedzi na standardowe pytania. Pozwala to na automatyzację obsługi zapytań i znaczną redukcję kosztów. Warto pamiętać, że w nowoczesnych call center żywi konsultanci wciąż odgrywają bardzo ważną rolę – szczególnie w bardziej złożonych przypadkach, które wymagają empatii, zaawansowanej wiedzy czy umiejętności rozwiązywania problemów. Coraz częściej stosuje się model hybrydowy, gdzie konsultant nadzoruje voicebota, wspierając go w trudniejszych momentach rozmowy lub w momencie eskalacji. Takie połączenie pozwala na optymalizację zasobów, jednocześnie podnosząc jakość procesu obsługi klienta.
Dowiedz się więcej: Chatbot vs live chat. Jaki jest optymalny wybór?
Za pomocą interfejsu głosowego voicebot może zebrać od rozmówcy potrzebne informacje, aby przekazać je dalej, np. do konkretnego zespołu, który zajmuje się danym zagadnieniem. Może również samodzielnie wdrażać rozwiązania określonych zadań, prowadzących do osiągnięcia konkretnego celu, spełniając oczekiwania klientów.
Korzyści z wdrożenia voicebota – głosowy asystent w branży CC
Wdrożenie voicebota w branży call center przynosi szereg korzyści, które znacząco podnoszą efektywność i jakość obsługi. Dzięki natychmiastowej komunikacji z klientami, firmy mogą szybko reagować na potrzeby, zwiększać satysfakcję z obsługi i zautomatyzować zadania – takie jak przeprowadzanie ankiet, umawianie spotkań sprzedażowych czy obsługa infolinii – redukując koszty operacyjne oraz eliminując ludzkie błędy, wynikające z emocji. Voicebot działa bez przerwy, zapewniając klientom dostęp do usług o każdej porze dnia i nocy, a to przekłada się na lepsze doświadczenia z marką i wyższy wskaźnik lojalności. Co więcej, zaawansowanie technologiczne asystenta głosowego pozwala mu na rozmowę w wielu językach. Może dzwonić do klientów międzynarodowych i swobodnie się z nimi komunikować, dzięki czemu nie trzeba angażować do tego konsultantów znających specjalne języki.
Voicebot to nowoczesne narzędzie, wspierające obsługę klienta – szczególnie w call center, gdzie może przejąć początkową część rozmowy z konsultantem. Szybka reakcja i dostępność 24/7 – to, jak działa voicebot, pozwala na natychmiastową obsługę zapytań, niezależnie od pory dnia czy dnia tygodnia. Zastosowanie botów głosowych na infolinii pozwala na znaczną redukcję kosztów operacyjnych, gdyż automatyzacja zadań zmniejsza zapotrzebowanie na personel. Przykłady zastosowań voicebotów to m.in. weryfikacja danych, obsługa zapytań o status zamówienia, rezerwacje i umawianie wizyt, rozwiązywanie prostych problemów technicznych, a także udzielanie informacji o produktach i usługach. W ten sposób voicebot – inaczej asystent głosowy – wspiera zarówno efektywność, jak i jakość obsługi klienta.
Al Bot w Call Center, czy nie jest zbyt samodzielny?
Sztuczna inteligencja w call center niesie ze sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia. Choć telefoniczna konwersacja z asystentem AI przypomina rozmowę z żywym człowiekiem, są między nimi różnice – voicebot rozpoznaje słowa, ale nie emocje. Warto zwrócić uwagę na to, że obsługa konsumentów przez boty niesie ze sobą ryzyko nadmiernego nękania – a to może prowadzić do całkowitego zniechęcenia do danej marki i jej oferty. Dlatego każdy dostawca usług outsourcingowych CC, oferujący swoim klientom voicebota lub chatbota AI, powinien mieć także odpowiednie procedury i wyszkolonych pracowników – rozumiejących, gdzie są granice przedstawiania propozycji oraz inne, ogólnie przyjęte normy zachowań międzyludzkich.
Dowiedz się więcej: Outsourcing contact center – czy zewnętrzna obsługa klienta i telemarketingu wnosi wartość do Twojej firmy?
Warto współpracować w ramach outsourcingu. Zyskuje przedsiębiorca i konsument.
W CCIG Group nie tylko kładziemy ogromny nacisk na przestrzeganie przepisów związanych z przetwarzaniem danych osobowych, ale idziemy kilka kroków dalej. Dzięki zewnętrznej kontroli jakości dbamy o to, jak nasi konsultanci rozmawiają z klientami przez telefon – jak ich obsługują, w jaki sposób nakłaniają do zakupu. Dbamy o to, aby wszystkie rozmowy były prowadzone zgodnie z ogólnie przyjętymi normami oraz z wytycznymi Twojego biznesu.
Wierzymy w call center, które przedstawia oferty „ludzką twarzą”. Obsługujemy naszych klientów tak, jak sami chcielibyśmy być obsługiwani. Często też piszemy na naszym blogu, jak to robić. Zapraszamy do zapoznania się z resztą tematycznie powiązanych artykułów, a przede wszystkim do umówienia się na konsultacje.
Chcesz wdrożyć w swojej firmie usługę voicebota? Skontaktuj się z nami – podczas niezobowiązującej rozmowy uzyskasz informacje na temat korzyści dla Twojego biznesu.