Każda organizacja potrzebuje liderów. To oni są jednym z głównych filarów firmy i to od nich zależy funkcjonowanie wielu komórek w organizacji. Aby zostać liderem nie wystarczy tylko staż pracy czyli doświadczenie, równie ważne są odpowiednie kompetencje i umiejętności.
Zarządzanie oparte na szacunku i współpracy implikuje wysoką jakość w procesie rekrutacyjnym na stanowiska liderskie. U kandydatów szuka się cech, które pozwolą zarządzać zespołem w sposób skuteczny, oparty na jasnych, klarownych zasadach i szacunku do drugiej osoby. Dobry lider wspiera zespół i jest dla zespołu autorytetem. Jakie kompetencje są zatem istotne na stanowisku liderskim? Aby się tego dowiedzieć warto przeanalizować kilka różnych kompetencji.
Komunikatywność to umiejętność jasnego i sprawnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (mowa) i niewerbalnych (gesty) znaków. Osoba uważana za komunikatywną nie tylko potrafi formułować swoje wypowiedzi w sposób zrozumiały, ale także potrafi słuchać i wyciągać wnioski. Dobry lider umie rozmawiać z każdym, bez względu na wiek, stanowisko czy doświadczenie. W zespole często należy łagodzić konflikty oraz rozwiązywać problemy, dlatego lider powinien umieć podejść do każdej osoby indywidualnie i z empatią, wysłuchać i dopiero wówczas podjąć odpowiednie decyzje.
Każdy, kto pracuje w organizacji wie jak ważnym elementem jest realizacja wyznaczonych celów. Dobry lider zawsze zna i rozumie wyznaczone cele, a przy określaniu ich kieruje się zasadą SMART (z j. ang Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound). Ważne jest jego zaangażowanie, pozytywne nastawienie, proaktywność, konsekwencja w dążeniu do celu, ale także elastyczność biznesowa. Lider dokonuje wnikliwej analizy zaplanowanych zadań. W sytuacji pojawienia się problemów w zakresie realizacji celów, dobry lider mobilizuje i motywuje siebie i zespół, jak również bierze odpowiedzialność za swoje wyniki, potrafi z pokorą przyjąć krytykę, przeanalizować błędy i wyciągnąć wnioski na przyszłość.
W organizacji, która opiera swoją pracę na kontakcie z Klientem, kompetencja ta jest kluczowym elementem w procesie współpracy. Dobry lider buduje w zespole postawę umożliwiającą utrzymanie pozytywnych, silnych i długotrwałych relacji z Klientem. Dokłada wszelkich starań, by zespół realizował obsługę klienta na najwyższym poziomie, dba o to, by każdy doradca potrafił dobrze rozpoznać potrzeby Klienta, dobrać produkt bądź usługę, a także odpowiednio przekazać informację zwrotną, angażując się tym samym w proces podejmowania decyzji przez Klienta. Tę kompetencję lider stara się rozwinąć w zespole tak, aby satysfakcja Klienta była dla każdego nadrzędnym celem.
Dowiedz się więcej: Dobra jakość obsługi klienta, a sprzedaż
Dobry lider planuje działania tak, aby osiągnąć zamierzone rezultaty, w oparciu o ich ważność i priorytety. Planowanie grafików i urlopów, uzupełnianie plików, zebrania z zespołem i spotkania z Kontrahentem to tylko kilka z wielu obowiązków lidera. Każdorazowa, wnikliwa analiza zadania pozwala dobrze zorganizować pracę, by terminowo wywiązać się z jego realizacji. Określenie potencjalnych przeszkód i bieżące monitorowanie pracy, a także reagowanie na pojawiające się problemy to również część pracy lidera. I najważniejsze, czyli terminowość, która jest nieodłącznym elementem pracy.
Dobry lider potrafi również delegować zadania doświadczonym pracownikom. Korzystanie z pomocy nie świadczy o słabości lidera, ale o odpowiedzialności za ludzi i odpowiednim podejściu do powierzonych zadań i jednocześnie pozwala budować w zespole silne poczucie przynależności i solidarności.
Wśród kompetencji liderskich istotnym elementem całej układanki jest umiejętność budowania relacji w zespole. Szczerość, szacunek, zaufanie to podwaliny każdej relacji, zatem zarówno do relacji osobistych jak i do relacji w zespole należy podejść mając na uwadze otwartą i jasną komunikację. Dobry lider opiera swoją współpracę w zespole właśnie na satysfakcjonującej dla obu stron komunikacji, zrozumieniu, a nie na dominacji i rywalizacji. Indywidualne podejście do pracownika, dostępność i zainteresowanie sprawami każdej osoby, zdolność do dzielenia się wiedzą, powodują, że w zespole naturalnie kształtują się pozytywne, długotrwałe relacje. Jeśli do tego dodamy umiejętność przekazywania informacji zwrotnej i doceniania pracownika, zdecydowanie zbudujemy w zespole atmosferę zachęcającą do współpracy.
Dobry przywódca to przede wszystkim manager pewny siebie, odważnie podejmujący decyzje – taka postawa buduje poczucie bezpieczeństwa w zespole. Poprzez pewność siebie lider buduje również szacunek i profesjonalny wizerunek bez którego trudno stać na czele zespołu. Przywództwo to umiejętność budowania pozytywnego autorytetu, umiejętność szybkiej i jasnej komunikacji, silne zorientowanie na cele, zadania i Klienta, znajomość metod perswazji, to wreszcie umiejętność motywowania i prowadzenia inspirujących rozmów w taki sposób, by zachęcać zespół do działania, ale to także tworzenie klimatu do współpracy, odpowiedniej atmosfery, dbałość o relacje i promowanie wartości organizacji.
Objęcie stanowiska managera to również ciągła praca nad własnymi niedoskonałościami. Błędną postawą jest spoczęcie na laurach – aby lepiej kierować zespołem potrzebny jest rozwój osobisty i doskonalenie swoich umiejętności. Dobry lider potrafi stworzyć przyjazny klimat i przestrzeń do rozwoju swoich pracowników. Nie ogranicza ich, ale inspiruje i motywuje do rozwijania kompetencji, wiedzy i umiejętności – poprzez swój przykład zachęca do ciągłego rozwoju.
Funkcja managera nie należy do najłatwiejszych, a powierzona odpowiedzialność jest ogromna. Stanowisko to wymaga od lidera pokładów cierpliwości, ciągłego rozwoju i umiejętnego zarządzania. Jednak nie każdy na tym stanowisku będzie skuteczny. Niemniej objęcie funkcji managera jest doskonałą okazją do rozwijania swoich umiejętności i budowania relacji ze współpracownikami.
Aleksandra Rakowska
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__lc_cid | 2 years | This is an essential cookie for the website live chat box to function properly. |
__lc_cst | 2 years | This cookie is used for the website live chat box to function properly. |
__oauth_redirect_detector | past | This cookie is used to recognize the visitors using live chat at different times inorder to optimize the chat-box functionality. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_5QLCQFF42K | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_10130161_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |