Artykul
CCIG

Umiejętności miękkie a motywowanie do pracy

CCIG

Umiejętności miękkie to kompetencje społeczne, które są ważnym determinantem w procesie budowania sukcesu zawodowego. Ich znaczenie oraz rola na rynku pracy z każdym rokiem, niezaprzeczalnie wzrasta. Pracodawcy coraz częściej obok listy twardych umiejętności i doświadczenia, w wymaganiach podkreślają wartość umiejętności miękkich. Niektóre z nich są bowiem tożsame z kompetencjami niezbędnymi w niemalże każdej branży. Warto, także zaznaczy, że umiejętności miękkie poza sukcesem jednostki wpływają na skuteczność pracy całego zespołu. Są zatem nadrzędną cechą dobrego lidera, i w jego rękach ułatwiają proces efektywnego zarządzania zespołem. W efekcie, szalenie istotne staje się kompleksowe edukowanie kadry w tym zakresie, której główny zadanie powinno być zrozumienie, jak motywować pracowników do poszerzania kompetencji miękkich.

 
Umiejętności miękkie a motywowanie do pracy

Od lat na liście najistotniejszych kompetencji miękkich znajdują się: komunikatywność, kreatywność, elastyczność, asertywność, samodzielność, zespołowość, zarządzanie czasem, dynamizm działania. To cechy uniwersalne, które obecnie podbijają rynek pracy.  Zastanawiając się nad tym, zadajemy sobie pytanie, czy można się ich nauczyć? Czy zdolności interpersonalne towarzyszą nam od urodzenia? 

Odpowiedź brzmi jak najbardziej, jeśli jest to podparte odpowiednią motywacją oraz prawidłowymi wzorcami. Motywacja jest jednym z ważniejszych, ale zarazem najtrudniejszych zadań w zarządzaniu zespołem.  W tej sytuacji musimy pamiętać jak ważnym czynnikiem jest prawidłowa komunikacja wewnętrzna w firmie. To ona określa poziom zaangażowania pracowników w rozwój i podnoszenie kwalifikacji. Sposobów motywowania pracowników jest mnóstwo, nie zawsze jednak ułatwia to zadanie, trzeba zwracać uwagę na zmienność w motywacji pracownika. Dobry lider zespołu powinien dostrzec kiedy początkowy entuzjazm maleje, i należy użyć innych bodźców.

Rozróżniamy dwa rodzaje bodźców motywacyjnych, czyli zewnętrzne i wewnętrzne. Pierwszy typ to system nagród i kar. Zaliczamy do niego benefity pozapłacowe, podwyżki, premie, awanse i pochwały. Na przeciwnym biegunie mamy kontrolę, oraz działania dyscyplinarne. Popularnym rozwiązaniem staje się również wykorzystywanie coachingu pracownika. Poprzez zadawanie odpowiednich pytań, przeprowadzanie ćwiczeń, można określić zasoby pracownika, i dowiedzieć, w jaki sposób z nim współpracować oraz czego można od niego wymagać. Takie działanie gwarantuje efekty, tylko wtedy gdy lider prowadzi rozmowy z korzyścią obustronną,  koncentrując się na szeroko pojętym rozwoju. Drugim typem jest motywacja wewnętrzna skupiająca się na osobistej pracy zatrudnionego, i nie jest poddana w pełni kontroli pracodawcy. Jednakże cechy dobrego lidera takie jak: otwartość, odpowiedzialność, chęć podejmowania wyzwań, powinny wpływać na pracownika i stać się dla niego wzorcami, a także drogowskazami w pracy.  Dbając o kreowanie i utrzymanie zaangażowania pracowników, nie można zapominać o roli jaką odgrywa prawidłowa komunikacja wewnętrzna w firmie. Dzięki odpowiednim strategiom kadra zarządzająca ma realny wgląd w informacje, jakie dostają się do pracowników. Właściwie przekazywane komunikaty sprzyjają i angażują zespół do działania. Mając świadomość jakie decyzje podejmuje się  w innych działach, na różnych szczeblach, zatrudnienia mają poczucie przynależności, nie czują się wykluczenie z firmy, i wiedzą, że stanowią jej ważną i integralną część. Nowocześni, a przede wszystkim świadomi wymagań kandydatów pracodawcy, wiedzą jak ważną rolę odgrywają benefity pozapłacowe. Dopiero od niedawna pracodawcy doceniają znaczenie i wartość zadowolonego pracownika, a przecież praca i życie prywatne  tak bardzo się przenikają, zatem świadczenia, które podnoszą standard i wygodę pracownika są nieodłącznym działaniem promocyjnym firmy.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz po to, aby zapewnić Ci wygodę przeglądania serwisu. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj ›