Niewątpliwie w obecnych czasach ogromną siłę rażenia ma Internet. Każdy z nas ma do niego niemal stały dostęp i tak naprawdę za sprawą kilku kliknięć nie wychodząc z łóżka można załatwić prawie, że każdą sprawę. Obecny rok rozpoczął kolejną dekadę i wydawać by się mogło, że miał ze sobą przynieść wiele zmian na wielu płaszczyznach. Głównie to właśnie rozwój internetu oraz szybkość rozpowszechniania się w nim informacji, poniekąd wymusza na wielu branżach innowacyjnego podejścia.
Nie inaczej jest w działaniach rekrutacyjnych. Nowy rok zapowiadał wiele zmian w trendach związanych z procesem rekrutacji. Trochę tych zmian mogliśmy już zaobserwować. Na pewno swój wkład w to ma również obecna sytuacja związana z pandemią. Niemniej to, co udało nam się zaobserwować, postaramy się przedstawić.
Na rynku pracy pojawia się coraz więcej ofert, jak i możliwości zatrudnienia. Osoba, która poszukuje pracy, przed wysłaniem swojego CV, w bardzo szybki i łatwy sposób może sprawdzić opinie o firmie, do której planowała aplikować. “Planowała”, bo często po wstępnej weryfikacji firmy w internecie, ludzie rezygnują z aplikowania, gdyż opinie nie są pozytywne. Dobrze obrana strategia pozwala pracodawcy na otrzymanie znacznie większej ilości aplikacji. Znajomość rynku jest bardzo istotna w pozyskiwaniu nowych pracowników. Z racji tego, że CCiG to świetne miejsce do pracy dla studentów, tym bardziej jest to istotne, by zachować dobrą opinię. Bo to właśnie młodzi ludzie najczęściej weryfikują opinie na temat danej firmy w internecie. Employer Branding jest wciąż pojęcie w Polsce bardzo młodym, natomiast opiniowanie pracodawców online już nie i dzieje się od bardzo dawna. Firmy również powinny dbać o swój wizerunek online, ale też o to, by ludzie czuli, że chcą być ich częścią nie tylko ze względów finansowych.
W związku z zaistniałą sytuacją i panującą pandemią, wiele firm było zmuszone do wstrzymania procesu rekrutacji, co więcej wiele firm było zmuszone do zatrzymania również całej działalności. Jednak tam, gdzie pandemia nie miała większego wpływu na działania wewnętrzne – firmy musiały szybko dostosować się do zaistniałej sytuacji. Na pewno większe zainteresowanie budzą teraz usługi call center, które w większości funkcjonują normalnie. Działy HR w takich firmach musiały podjąć szybkie kroki w dokonaniu zmian w procesie rekrutacji. Inne firmy natomiast chętniej korzystają teraz z usług bpo. Pomimo tego, że pierwsze etapy rekrutacji zawsze odbywały się zdalnie, czyli selekcja CV czy też umawianie rozmów. To jednak wszyscy byliśmy przyzwyczajeni do odbywania rozmów rekrutacyjnych face to face w oddziale firmy. W tym momencie takie działania są mocno ograniczone, więc działy HR w call center musiały wdrożyć w życie rozmowy rekrutacyjne online. Tu z pomocą przychodzi nam wspomniany na początku artykułu – internet. Najmniejszy problem z przeprowadzeniem takich rozmów jest za studentami poszukującymi pracy. To na pewno z uwagi na to, że obecnie zmuszeni są do odbywania zajęć online, gdzie na podobnej zasadzie przeprowadzane są teraz rozmowy
To pojęcie, choć może wydawać się logiczne, to musiało jednak zawrzeć się w tym artykule. W dosłownym słowa znaczeniu, chodzi tutaj o doświadczenie kandydata. Mówimy tutaj o doświadczeniu na pierwszym etapie styczności z firmą, które według badań w dużej mierze ma zaważyć nad tym, czy finalnie kandydat będzie chciał podjąć pracę na danym stanowisku. Tutaj nie lada wyzwanie przypada na dział HR. To osoby pracujące w tym dziale często są pierwszym punktem kontaktu potencjalnego kandydata z przyszłym pracodawcą. Nie chodzi tutaj o sam fakt, czy dana osoba podejmie u nas pracę, czy też nie. Załóżmy, że na rozmowę o pracę przyjdzie student. Od tego, jak przebiegnie rozmowa oraz jak zaprezentujemy firmę, zależy więcej niż nam się może wydawać. Taka osoba wyrabia sobie swoją własną opinię, którą dzieli się później wśród swoich kolegów, koleżanek a może nawet taką opinię zamieścić w internecie. Dlatego tak istotne jest to, by pierwszy kontakt kandydata z firmą był jak najbardziej pozytywny.
Jeśli chodzi o to, co w naszej firmie, to coraz bardziej popularne stają się działania z sektora SCC. Nasza firma nie tylko wychodzi na rynek zagraniczny, jeśli chodzi o nowe lokalizacje na Ukrainie. Ale również coraz częściej pojawiają się osoby zatrudnione w celu obsługi zagranicznych klientów infolinii. Takie działania nie tylko poszerzają nasze działania, jeśli chodzi o obsługę kolejnych projektów. Ale również poszerza nasze możliwości, jeśli chodzi oferty pracy, jak i już samego zatrudnienia.
Działy HR nie tylko muszą prężnie działać w celu pozyskania nowych osób. Do ich zadań należy również śledzenie rynku, który zmienia się bardzo dynamicznie. Nadążanie za nowymi trendami jest bardzo istotne, co więcej ważne jest też to, by działy wsparcia kreowały własne pomysły, by wyróżnić się na tle innych pracodawców i ich ofert pracy.
autor: Piotr Gębski
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__lc_cid | 2 years | This is an essential cookie for the website live chat box to function properly. |
__lc_cst | 2 years | This cookie is used for the website live chat box to function properly. |
__oauth_redirect_detector | past | This cookie is used to recognize the visitors using live chat at different times inorder to optimize the chat-box functionality. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_5QLCQFF42K | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_10130161_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |