Dziś online można już zrobić niemal wszystko. Za sprawą kilku kliknięć mamy dostęp do masy informacji w dowolnie wybranej przez nas dziedzinie. Nowe technologie, wzrost świadomości społeczeństwa oraz rozwój gospodarczo-kulturowy obecnie determinują kierunek pracy działów HR. Niewątpliwie w ostatnich kilku latach dynamicznie ewoluował znany nam marketing rekrutacyjny. W nieustannie rosnącej liczbie branż, proces rekrutacyjny musi zaskakiwać i wyróżniać się na tle działań innych przedsiębiorstw. A strategie employer brandingowe, zmieniają się w zawrotnym tempie. Wzajemnie uzupełniając się, bądź zmieniając kierunki, punkty widzenia, i składowe elementy do których się przyzwyczailiśmy. Rekruterzy z kolei coraz chętniej sięgają po niestandardowe metody rekrutacyjne.
Oto trendy hr, które będą odgrywać coraz większą rolę w działaniach rekrutacyjnych.
W ostatnim czasie prawdziwym trendem hr staję się grywalizacja w firmie, w ramach której kandydaci do pracy biorą udział w specjalnie zaprojektowanej grze rekrutacyjnej, gdzie poza dobrą zabawą, wykazują się na kolejnych etapach gry konkretnymi kompetencjami oraz umiejętnościami. Metoda ta nie tylko przyciąga kandydatów, ale również zachęca do większego zaangażowania się. U podłoża grywalizacji leży przekonanie mówiące o skłonności ludzi do rywalizacji, porównywania się, zabawy, wygrywania i zdobywania celów. Podstawą, często przesądzającą o skuteczności metody, jest cel gry oraz dostosowanie jej do profilu poszukiwanych osób. Grywalizacja w firmie jest też idealną metodą na pobudzenie produktywności obecnych pracowników. Szalenie istotne jest przeanalizowanie grupy docelowej, wyjaśnienie zasad i celu uczestnikom oraz odpowiednia motywacja. Tak aby proces grywalizacji w firmie był atrakcyjny dla pracowników, a w efekcie przynosił wymierne korzyści dla pracodawcy.
W wyniku rosnącej świadomości pracowników, wzrastającą popularnością w budowaniu marki pracodawcy cieszy się employer branding wewnętrzny. Gdzie po za rozbudowanym marketingiem rekrutacyjnym, dużą wagę przykłada się do koncentrowania na zadowoleniu obecnych pracowników. Postrzeganie firmy na rynku pracy jest ściśle zależne od tego, co dzieje się w jej wnętrzu. A dbanie o dobre warunki pracy dla osób zatrudnionych powinno być wartością nadrzedną. Działania employer brandingu wewnętrznego powinny być ukierunkowane na obustronne podnoszenie korzyści ze współpracy z zatrudnionymi. Zadowolony pracownik to w końcu najlepsza reklama z możliwych. Niedocenianym wcześniej elementem jest także prawidłowy onboarding pracownika. Dla przyszłych pracowników pierwszy dzień w pracy może być bardzo stresujący, ważne jest aby już na samy początku nasz współpracownik czuł się dobrze. Skutecznie przeprowadzony program onboardingowy pracownika pozwala zmniejszyć retencję pracowników, zwiększyć ich zaangażowanie, satysfakcję z wykonywanej pracy.
Wszyscy jesteśmy na Facebooku, i Instagramie, a korzystanie z social mediów w rekrutacji jest wygodnym rozwiązaniem. Procesy rekrutacyjne od dawna zmierzają w kierunku digitalizacji i automatyzacji – firmy korzystają z aplikacji mobilnych, wyspecjalizowanych platform rekrutacyjnych, usprawniających zarządzanie bazą danych kandydatów, jak również nawiązują kontakt z kandydatami poprzez media społecznościowe. W obecnych czasach poszukiwanie potencjalnych miejsc pracy jest dużo łatwiejsze, w wyniku czego kandydaci stają się bardziej wybredni. W świecie mass mediów, gdzie praktycznie z każdej strony jesteśmy bombardowani nowinkami technologicznymi, dobry marketing rekrutacyjny jest kluczem. Prawie wszyscy jesteśmy też wzrokowcami. W związku z tym ogłoszenia o pracę muszą być nie tylko zachęcającym środkiem przyszłego utrzymania, a także dobrą akcją marketingowo – reklamową, tak aby osoba scrollująca Facebooka bądź Instagrama zdecydowała się kliknąć i wypełnić formularz rekrutacyjny, a przy tym stać się potencjalnym kandydatem do pracy. Instagram ma miliard użytkowników. Ich przyrost jest szybszy, niż mogliśmy przypuszczać. A badania pokazują , że dla osób w wieku 17-25 lat to właśnie Instagram stanowi ważne źródło informacji np. o kulturze organizacyjnej firmy. W związku z tym niewykorzystanie potencjału tego medium było marnotrawstwem. Social media w rekrutacji są niezwykle przydatnym narzędziem bo czy nie „fajniej” byłoby związać swoją karierę z firmą, która w ciekawy i niestandardowy sposób przybliża nam swoją codzienność, pokazuje kulturę pracy i swoich pracowników? Czy nie łatwiej wyobrazić sobie wówczas, jak wygląda praca w tym miejscu?
Wpływ social mediów na środowisko zapoczątkował kolejny trend w branży hr, jakim jest jest ~ viral recruiting. Metoda która początkowo miała zastosowanie jedynie w marketingu rekrutacyjnym i internetowym, teraz coraz chętniej wykorzystywana jest jako niestandardowa metoda rekrutacyjna. Marketing wirusowy to przekaz który samoistnie rozpowszechnia się dzięki swojej atrakcyjności. Viral recruiting opiera się na pokrewnych zasadach. Polega na zebraniu grupy odbiorców, poprzez udostępnianie interesujących zakrojonych w danym temacie treści, które nie są związane z procesem rekrutacji np. na facebooku. Następnie gdy nasza grupa jest odpowiednio duża, uruchomienie w jej wnętrzu procesu rekrutacji poprzez umieszczanie ogłoszeń bądź gier rekrutacyjnych. Przyglądając się nowoczesnym metodom rekrutacji nie sposób pominąć zjawiska określanego jako direct search rekrutacja. To rozwiązanie, które dzięki zastosowaniu odpowiednich parametrów umożliwia zawężenie wyników wyszukiwania. Pozwala to na znacznie szybsze i efektywniejsze poszukiwanie potencjalnych pracowników. Istotą direct search w rekrutacji jest użycie narzędzi które pozwolą nam na precyzyjne dotarcie do potencjalnego kandydata, spełniającego wszelkie wymagania niezbędne do pracy na danym stanowisku. W związku z tym poszukiwani są najlepsi kandydaci, którzy zasilą szeregi firmy.
O nowoczesnych metodach rekrutacji mówi i słyszy się wiele. Niektórzy wolą tradycyjne podejście, a inni próbują nieszablonowych rozwiązań, ale które z nich są lepsze?
Niezaprzeczalnie – te skuteczne, po prostu! To co dla niektórych jest stratą czasu i pieniędzy, dla innych okazuje się najlepszym rozwiązaniem. Należy kierować się ideą „open mind” i nie zamykać się na inne metody. Rynek pracy cały czas ewoluuje, dlatego zarówno pracodawcy jak i pracownicy powinni go monitorować i nie bać się zmian, bo coraz częściej okazuje się, że warto.
Autor: Dominika Witoń.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__lc_cid | 2 years | This is an essential cookie for the website live chat box to function properly. |
__lc_cst | 2 years | This cookie is used for the website live chat box to function properly. |
__oauth_redirect_detector | past | This cookie is used to recognize the visitors using live chat at different times inorder to optimize the chat-box functionality. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_5QLCQFF42K | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_10130161_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |