Aktualności
Call Center Inter Galactica

Telemarketing

Call Center Inter Galactica

Geneza i rozwój

Telemarketing jest wszechobecny i znany na polskim rynku bardzo dobrze. Stosowany jako jedna z najskuteczniejszych metod pozyskiwania oraz utrzymywania relacji z klientem miał swoje bardzo interesujące początki w latach pięćdziesiątych. Dokładna data powstania pojęcia nie została ustalona, jednak miało miejsce kilka wydarzeń, które niewątpliwie przyczyniły się do jego rozwoju.

Jak to wyglądało w Polsce?

Tak na dobrą sprawę o rozwoju zjawiska telemarketingu w Polsce można mówić dopiero w latach dziewięćdziesiątych. Dlaczego? W zasadzie tak jak w przypadku rozwoju większości gałęzi marketingu – chodzi zwyczajnie o postęp technologiczny i wdrażanie nowych systemów, narzędzi i zastosowań. Pozwalają one planować i wdrażać nowe strategie marketingowe – również polski telemarketing dostał taki zastrzyk energii. IVR – Interactive Voice Response. Jedno z pojęć, które spowodowało, że obsługa konsumenta zmieniła się o 180 stopni i dała nowe możliwości komunikacyjne. IVR jako technologia pozwoliła na interaktywną obsługę klienta – automatyczne call center. Potem było już tylko lepiej, telemarketing zaczął brnąć w rozwoju i obecnie ten w naszym kraju niczym nie odstępuję od zagranicznego. Firmy call center mają coraz szerszy wachlarz usług wychodząc codziennie na przeciw potrzebom rynku, klientów i użytkowników telefonów.

Jak wygląda Telemarketing w praktyce?

Pojęcie telemarketingu często kojarzy się ze sprzedażą. Gdy dzwoni telefon i widzimy nieznany lub zastrzeżony numer to myślimy sobie, że ktoś do nas dzwoni, żeby nam sprzedać jakiś dodatkowy produkt lub usługę. Ten ktoś do tego wszystkiego na pewno jest z branży finansowej, ubezpieczeniowej lub świadczącej usługi telewizji, telefony czy internetu. Telemarketing jednak w praktyce wygląda trochę inaczej i nie wiąże się tylko z aktywną sprzedażą. Najlepszym tego przykładem są infolinie. Korzystasz z prywatnego ubezpieczenia medycznego? Świetnie! Dzięki tzw. telemarketingowi możesz umówić wizytę lekarską lub inne spotkanie pomijając już branżę medyczną. Masz możliwość złożenia reklamacji lub zamówienia – w tym przypadku to Ty dzwonisz do sklepu, a nie sklep do Ciebie. Zapewne zdarza nam się też, że mamy problem, pytanie lub wątpliwość dotyczącą zakupionego produktu czy usługi – pomoc techniczna i obsługa klienta czeka na nasze telefony często całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Zalety i wady telemarketingu?

Wszelkie działania marketingowe niezależnie od ich odmiany, gałęzi czy branży w jakiej są implementowane, mają swoje plusy i minusy, szanse i zagrożenia. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą dostosować i zaplanować swoją strategię marketingową indywidualnie, oryginalnie i w odniesieniu do swojego rynku i analizy marketingu mix.

Telemarketing i działania Call Center – Pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze w drodze dotarcia do potencjalnego lub obecnego klienta. Szczególnie kiedy mamy do czynienia z osobą czy firmą w miejscu ciężko dostępnym. Łatwy do zastosowania w wielu branżach gospodarki z racji na szeroki wachlarz usług. Możliwy do wdrożenia w wersji wielojęzykowej – na pewno spotkaliście się z biurem obsługi klienta czy telefonicznym centrum informacyjnym gdzie była możliwość uzyskania informacji w kilku językach.

Natomiast czego nie przypiszemy jako zalety? Pewnego stereotypu wśród konsumentów, którzy często postrzegają telemarketing jako zbyt agresywny i uciążliwy. Mówi się, że klient ma niewiele czasu, żeby zastanowić się nad proponowanym my produktem, co teoretycznie może wiązać się z niedokładnym przeanalizowaniem przez niego oferty. Sami konsultanci telefoniczni najlepiej wiedzą, jaką przeszkodą mogą być czasami przepisy prawne lub zasady firmy w dokonaniu transakcji zakupu-sprzedaży.

Telemarketing to pojęcie złożone – zarówno dla strony konsumentów jak i przedsiębiorstw.

 

 
Telemarketing
Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz po to, aby zapewnić Ci wygodę przeglądania serwisu. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj ›