Praca zdalna w domu jest formą wykonywania pracy w ramach stosunku pracy, a więc zawiera takie same elementy jak zwykły stosunek pracy tj. odpłatność, osobiste świadczenie oraz podporządkowanie. Każda organizacja może wprowadzić dodatkowe uregulowania dotyczące home office w zależności od specyfiki i zatrudnianych osób, nie mniej jednak wciąż jest to świadczenie pracy, czyli odnoszenie się do obowiązków i działań życia zawodowego przez pracownika.
Praca online była stosowana w przypadku pracowników, którzy przede wszystkim analizują i przetwarzają informacje i nie muszą fizycznie znajdować się konkretnie w jednym czy kilku miejscach, aby pracę wykonywać.. Od marca 2020 praca zdalna gwałtownie zaczęła się rozwijać ze względu na okoliczności pandemiczne, które spotęgowały zainteresowanie tą formą działalności. Wtedy wszyscy doskonale zauważyliśmy jak praca zdalna zaczęła stawać się obowiązkowym dla sytuacji – sposobem, aby w ogóle pracować, a także stopniowo stawała się niejako stylem życia.
Dla wielu firm praca z domu stała się wyzwaniem pod kątem organizacyjnym, prawnym, a także finansowym. Ze względu na sytuację panującą na świecie, wiele miejsc pracy zostało zredukowanych lub przez obostrzenia, nie było możliwe prowadzenie niektórych działalności. Z tych powodów, a także ze względów bezpieczeństwa, organizacje oferujące pracę home office zyskały popularność i wyżej usytuowane miejsce na rynku pracy. Nie ma co ukrywać, że dla niektórych branż wprowadzenie HO [home office] stało się trudne, dla innych bardzo trudne, a niektóre wręcze nie mogą sobie na to pozwolić lub jest to wręćz fizycznie niemożliwe.
Najczęściej wymienianą zaletą pracy zdalnej w domu jest wygoda. Pracownicy mogą wykonywać swoje zadania z dowolnego miejsca, nie tracą czasu, ani pieniędzy na dojazdy czy stanie w korkach. Zaoszczędzony czas mogą poświęcić na obowiązki domowe, realizowanie pasji, budowanie relacji z rodziną i przyjaciółmi czy samorozwój. Niektórzy chętniej zamieniają czas wcześniejszych dojazdów na nadgodziny, pracują z domu lub samorozwój.
Bardzo zauważalnym trendem w pracy zdalnej okazał się być sport lub jego brak. Co to oznacza? Wiele osób, które mogą od marca 2020 pracować w 75-100% zdalnie, zamiast dojazdów do biur – uprawiają sport. Robią to rano, przed pracą lub zaraz po wyłączeniu komputera i wsunięciu myszki do szuflady. Brak sportu oznacza tutaj inne aktywności związane z naszym hobby i pasjami, na które również mamy więcej czasu. Ograniczenie pakietów typu multisport na sport i kulturę spowodowało, że ludzie zaczęli szukać nowych hobby, zajęć na zapchanie czasu wolnego.
Korzyści dla pracodawcy to przede wszystkim oszczędność pod kątem finansowym. Gdy większość zespołu przebywa poza biurem nie ponosi kosztów związanych z organizacją miejsca pracy. Dodatkowo nie ma ograniczenia przestrzenii pracy, siedziba firmy już nie determinuje profilu pracownika. Pojawia się dodatkowa przestrzeń na zatrudnianie specjalistów z różnych regionów kraju, czy różnych państw. W ten sposób organizacje mogą rozwijać się w niezależnie od lokalizacji, co jest szczególnie ważne przy potrzebie zatrudniania osób wysoko wykwalifikowanych o wąskim zakresie specjalności.
Praca zdalna w domu dla wielu osób staje się wyzwaniem. Może wiązać się z brakiem regularności i uporządkowania panującego w biurze oraz po dłuższym czasie zauważamy większą monotonię w rytmie pracy online. Brak bezpośredniego kontaktu z innymi pracownikami może ograniczyć rozwój zawodowy. Trudnym doświadczeniem dla pracodawcy jest kwestia zaufania i monitorowania czasu pracy. Ciężko też czasami przeprowadzić różne procesy wewnątrz firmy, gdyż do tej pory były one załatwiane osobiście – potrzebne są inwestycje w infrastrukturę online przez pracodawców i stworzenie “procedur online”, aby procesy w przedsiębiorstwach mogły funkcjonować.
Wadą, która może nie jest tak duża, jak na początku na pewno jest ograniczony lub totalny brak kontaktu ze znajomymi (może nie ze wszystkimi, ale na pewno z częścią). W 2020 popularne stały się spotkania na Zoomie czy innych komunikatorach, gdzie zamiast weekendowych spotkań z przyjaciółmi, trzeba było zadowolić się ich widokiem na ekranie komputera.
Podstawa to zorganizowanie stanowiska pracy. Po zakończonym dniu najlepiej uporządkować biurko i przestrzeń wokół, zadbać o dobrą jakość powietrza i temperaturę w pomieszczeniu. Każdy ma swój kącik, w którym pracuje oraz miejsca, która służa mu do odpoczynku – szanujmy obie przestrzenie zachowując work & life balance. Zaleca się unikać wszelkich rozpraszaczy, dobrym nawykiem jest wyciszanie telefonu na czas pracy zdalnej, aby nasza uwaga była skoncentrowana na zadaniach. To samo można powiedzieć o innych odbiornikach – TV czy radiu, jednak wiadomym jest, że muzyka łagodzi obyczaje i pomaga się zrelaksować. Istotne są przerwy i ich częstotliwość, zaplanowanie krótkich regularnych przerw pozwoli nam zwiększyć efektywność i przygotować umysł na procesowanie dodatkowych zadań. Home office to czasami pułapka, ponieważ nie ma rozpraszaczy w postaci kolegów i koleżanek z pracy, wyjść na kawę czy przysłowiowego papierosa. Kolejną dobrą praktyką jest, w miarę możliwości jednodniowa zmiana pracy online na rzecz pracy z biura, szczególnie gdy czujemy się zmęczeni i zdemotywowani. To działanie pozwala przełamać rutynę, nabrać świeżego spojrzenia i energii. Zmienimy codziennie robocze otoczenie, usiądziemy na chwilę w swoim starym fotelu, przy biurku, którego dawno nie widzieliśmy.
Praca z domu niesie za sobą wiele zalet, jednak pojawiają się również wyzwania z którymi mierzą się zarówno pracownicy jak i pracodawcy. Kluczem do sukcesu jest wzajemna komunikacja, która obu stronom może ułatwić napotykane trudności. Rozwój pracy zdalnej wpisuje się w zmiany zachodzące na rynku pracy. Pozwala podnosić kompetencje pracowników w zakresie nowych technologii a także zdolności rozwiązywania problemów i adaptacji do nagłych i nieoczekiwanych zmian. Obie wspomniane strony muszą być elastyczne, a sami ludzie – niezależnie czy pracodawcy, czy współpracownicy – powinni znaleźć dobre praktyki czy rozwiązania do realizacji swojej roli w organizacji oraz znaleźć swój sposób na home office i wszystko, co ze sobą niesie.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__lc_cid | 2 years | This is an essential cookie for the website live chat box to function properly. |
__lc_cst | 2 years | This cookie is used for the website live chat box to function properly. |
__oauth_redirect_detector | past | This cookie is used to recognize the visitors using live chat at different times inorder to optimize the chat-box functionality. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_5QLCQFF42K | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_10130161_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |