Artykuł ekspercki
CCIG

Motywacja pozafinansowa Konsultantów

CCIG

Motywacja – jest to termin w ostatnim czasie niezwykle popularny. Możemy się z nią spotkać niemal codziennie, między innymi w internecie, gazetach. Idąc do księgarni trafiamy na półkę z poradnikami, czy na czasopisma poświęcone właśnie temu zagadnieniu, możemy wybrać się na kursy i szkolenia poświęcone tej tematyce. Na początek warto odpowiedzieć sobie na pytanie co to jest motywacja. W książkowych definicjach spotkamy skomplikowane sformułowania, ale mówiąc prościej – motywacja jest to siła, która napędza do działania, osiągania celów i pokonywanie słabości. Jeszcze prościej, jest to “coś” co sprawia, że się chce. Rozróżniamy motywację wewnętrzną – gdy robimy coś, aby zaspokoić nasze wewnętrzne potrzeby, czyli podejmujemy działanie bez żadnych zewnętrznych nagród, robimy coś, bo sprawia nam to przyjemność, rozwija czy też poszerza wiedzę, dobrym przykładem jest czytanie książek. Istnieje również motywacja zewnętrzna, czyli odwrotnie w stosunku do zewnętrznej, podejmujemy działania, aby osiągnąć nagrodę, coś namacalnego bądź mierzalnego. Na przestrzeni ostatnich lat wiele przedsiębiorstw postawiło sobie pytanie – Jak motywować pracowników. Są różne sposoby motywowanie pracowników, głównie rozróżnia się dwie metody finansową – zmiany wynagrodzenia, premie inaczej nazywane system motywacyjnym oraz te poza finansowe, na których skupimy się w tym krótkim tekście.

Jedną z metod motywacji pozapłacowej jest dbanie o rozwój współpracowników. Przeprowadzanie szkoleń, warsztatów czy coachingów jest sygnałem, że firma dba o współpracowników, traktuje ich potrzeby poważnie, co ma duży wpływ na kształtowanie motywacji. Dostrzegają możliwość poszerzenie swojej wiedzy, rozwoju kompetencji, co może nieść za sobą korzyści również finansowe. Szkolenie ułatwia szybszą adaptację w  nowo podjętej pracy, czy nowym zadaniu. Doskonalenie umiejętności pozwala zmniejszyć liczbę błędów, Pozytywnie wpływa na postrzeganie własnej wartości jako pracownika. Podwyższanie kwalifikacji współpracowników sygnalizuje, że firma traktuje ich poważnie.

Jako narzędzie motywacji zaliczamy również udzielanie informacji zwrotnej.  Dobrze przekazany feedback może nie tylko przyczynić się do lepszego wykonywania obowiązków, ale dodatkowo stanowić podstawę rozwoju osobistego i zawodowego każdego pracownika. Dlaczego informacja zwrotna jest dobrym sposobem motywowania pracowników? Poczucie, że przełożony jest zaangażowany w rozwój, zależy mu na nim, wzrost zaangażowania w wykonywane obowiązki, świadomość obszarów do rozwoju oraz mocnych stron. Kolejnym narzędziem motywacji opartym na rozwoju pracowników jest delegowanie zadań. Aby delegowanie działań było skutecznym motywatorem, działanie musi ambitne, a jednocześnie możliwe do zrealizowania. Zasadą motywujących zadań jest to, aby były jasno i precyzyjnie określone.

Do sposobów motywowania pracowników zaliczamy udzielanie pochwał. Chwalenie dodaje sił, wzmacnia zapał do pracy oraz zwiększa zaangażowanie. Jak zatem stosować ten motywator, aby był skuteczny? Musi być jasno i precyzyjnie określony, musi być widoczny związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy pożądanym działaniem a pochwałą. Dostrzegajmy nie tylko duże i widoczne sukcesy, a również nakład pracy włożony wykonanie zadania. Aby wzmocnić komunikat możemy użyć, które potwierdzą nasz uczucia np. “cieszę się, …” . Nie możemy ich stosować nadmiernie, może to prowadzić do utraty jej znaczenia.  Skuteczna pochwała, nie może zawierać takich sformułowań jak “udało Ci się”, “jak chcesz to potrafisz”, a też unikać ogólnych sformułowań np. “dobra robota” nikt nie wie dokładnie o co chodzi. Powinniśmy również unikać zwracania uwagi na błędy, nasz motywator w takim momencie straci swoje znaczenie, współpracownik nie będzie wiedział czy była to niepełna informacja zwrotna czy też docenienie jego działań i starań.

Warto też nadmienić jak ważne jest stworzenie dobrych warunków do pracy, odpowiednio dostosowane do rodzajów wykonywanych zadań oraz pokój socjalny w którym pracownicy mogą odpocząć i zregenerować się. Wiele firm w tym także CCIG Group stawia na atmosferę w pracy, która sprzyja integracji grupy oraz co istotne zwiększa efektywność i jakość zadań wykonywanych przez pracowników. W naszej firmie jest to pomieszczenie zwane chillout room w którym każdy ma możliwość skorzystania z chwili odpoczynku na wygodnej kanapie bądź też zagrania w piłkarzyki. Chwila oddechu od wykonywanej czynności tzw. przerwa to jest czas tylko i wyłącznie pracownika, należy szanować pracę innych tak samo jak ich czas wolny. Atmosferę tworzą ludzie więc warto im zapewnić poczucie bezpieczeństwa i stabilności w pracy, gdyż samo zorganizowanie gier na lokalizacji nie zmotywuje nikogo. Dlatego tak ważnym jest odpowiednie traktowanie współpracowników, sposób komunikowania się, zwiększenie im odpowiedzialności tak by każdy miał poczucie tego jak ważny jest dla firmy. Sposób zarządzania w przedsiębiorstwie jest niezwykle istotny i od niego zależy jakie metody oraz narzędzia motywacji zostaną wdrożone tak by przyniosły oczekiwane rezultaty.

Jednym z systemów motywowania współpracowników jest jasno i precyzyjne określenie ścieżek rozwoju tzw. możliwości awansu wewnątrz struktur firmy. W przypadku CCIG Group każda z osób współpracujących ma wiedzę,  już na etapie rozmowy rekrutacyjnej jakie są możliwe drogi rozwoju. Jak już wspominaliśmy rozwój jest niezwykle ważnym elementem motywacji pozafinansowej, nie tylko ten związany z umiejętnościami i kompetencjami, ale zmianą stanowiska. Poczucie, że firma darzy zaufaniem swoich współpracowników, dostrzega ich potencjał sprawia, że nawiązywane są długofalowe relacje i wieloletnie współpracę.

Jedna z wartości CCIG Group brzmi “Swoim entuzjazmem inspiruj do działania” już to hasło wskazuje, że współpracujemy z pozytywnie nastawionymi ludźmi, którzy również poprzez swoje pasje sprawiają, że atmosfera w naszej firmie jest wyjątkowa.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz po to, aby zapewnić Ci wygodę przeglądania serwisu. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj ›