Artykuł ekspercki
Elżbieta Gładkowska

5 wskazówek: jak być top sprzedawcą

Elżbieta Gładkowska
Senior Communications Specialist. Odpowiada za tworzenie i realizację komunikacji biznesowej, działania employer brandingowe oraz koordynuje działania o charakterze społecznym i CSR. Komunikacja to jej żywioł.

Każdy sprzedawca ma swoje sposoby na bycie najlepszym. Nie zawsze triki, które wykorzystują jedni, sprawdzą się u innych. Poniższe wskazówki są jednak na tyle uniwersalne, że pomogą w drodze do sukcesu każdemu.

1. Ucz się
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że szkolenia i warsztaty to obok boksu, słuchawek i komputera, podstawowe narzędzia pracy Konsultanta Telefonicznego. Bo nikt nie rodzi się dobrym sprzedawcą. Oczywiście są osoby, które mają naturalny talent – są komunikatywne, otwarte i szybko nawiązują przyjazne relacje z innymi. Ale to nie znaczy, że tylko one będą ekspertami – im może być po prostu trochę łatwiej. Pozostali umiejętności mogą wyćwiczyć. W CCIG każdy nowy Konsultant już na początku dnia otrzymuje pakiet szkoleń. To sprawia, że „na słuchawkę” siadasz dobrze przygotowany. Bo już od pierwszej rozmowy zaczynasz swoją drogę do bycia najlepszym sprzedawcą. Korzystasz z wiedzy, którą zdobyłeś na szkoleniu wstępnym, ale potem są warsztaty i coachingi. Na tych pierwszych poznajesz m.in. nowe techniki sprzedaży, sposoby na radzenie sobie z trudnym klientem, uczysz się jak zbijać obiekcje. Na coachingach, czyli indywidualny spotkaniach z twoim managerem, na przykładzie konkretnych rozmów poznajesz swoje mocne strony oraz obszary do poprawy. Ale swoją wiedzę możesz poszerzać nie tylko na szkoleniach. Wymieniaj się najlepszymi praktykami z kolegami i koleżankami ze swojego zespołu. Próbuj ich technik, modyfikuj je. Na tej podstawie budujesz swój osobisty warsztat dobrego sprzedawcy.

2. Słuchaj
Mowa jest srebrem, milczenie może przynieść złotówki – tak można sparafrazować znane powiedzenie. Niektórym sprzedawcom wydaje się, że im więcej mówią, tym są skuteczniejsi. A jest dokładnie odwrotnie. Eksperci wiedzą, że należy przede wszystkim słuchać. Bo twoim zadaniem jest odpowiadanie na potrzeby klienta, a te najłatwiej poznać, gdy on sam nam o nich opowie. Aby jednak klient to zrobił, musi mieć szansę dojść do słowa. Więc nie spiesz się prowadząc rozmowę sprzedażową. Przedstaw swoją propozycję i daj klientowi chwilę do zastanowienia. Posłuchaj jakie ma wątpliwości. Może czegoś nie zrozumiał i potrzebuje dodatkowych wyjaśnień? A może powie Ci coś, co doskonale wykorzystasz w argumentacji? Aktywnie słuchając okazujesz też swoje zainteresowanie, a to przekłada się na wzrost zadowolenia z obsługi u klienta. Szanse na finalizację sprzedaży rosną. A także potencjał  na to, że taki klient zostanie wierny marce, która gwarantuje mu profesjonalny serwis obsługi.

3. Pracuj
Trening czyni mistrza, dlatego wykorzystaj czas na pracę do maksimum. Każda odbyta rozmowa – nawet ta nie zakończona sukcesem – przybliża cię do tych skutecznych. A ty szlifujesz umiejętności sprzedażowe i aktywnego słuchania. Rozmowa z trudnym klientem, choć bywa nieprzyjemna, pozwala ćwiczyć sztukę argumentacji, a to w prostej linii przekłada się na wzrost twojej pewności siebie. I jak w sporcie – w sprzedaży czas przeznaczony na treningi, czyli pracę – pozwala poprawiać wyniki.

 Trening czyni mistrza, dlatego wykorzystaj czas na pracę do maksimum. Każda odbyta rozmowa - nawet ta nie zakończona sukcesem - przybliża cię do tych skutecznych.
5 wskazówek: jak być top sprzedawcą

4. Angażuj się
Twoje zaangażowanie w rozmowę znaczy więcej niż najlepiej napisany skrypt. To dlatego, że ludzie są różni i dlatego trudno jest przygotować schemat rozmowy, który będzie odpowiadał wszystkim klientom. Najlepsi sprzedawcy nie trzymają się kurczowo skryptu. Dbają o to, aby wszystkie obowiązkowe elementy rozmowy się w niej pojawiły, ale równocześnie potrafią dostosować język do poziomu klienta. To oznacza, że każda rozmowa jest inna, choć tak naprawdę, prowadzona według tych samych reguł. Dopasowanie języka, sposobu i tempa mówienia do konkretnego klienta, przynosi rezultaty w postaci domkniętych sprzedaży lub wysokich ocen zadowolenia z obsługi. Wykorzystaj  też swoją charyzmę. To ona pozwala budować porozumienie i wypracowanie wspólnej perspektywy. W ten sposób przestajesz być postrzegany przez klienta jako “tylko” sprzedawca – stajesz się partnerem, z których chce się rozmawiać. Gdy będziesz zaangażowany w rozmowę, będzie ci łatwiej zakończyć ją sukcesem, bo naturalnie będziesz chciał pomyślnie sfinalizować temat dla klienta.

5. Uśmiechaj się
Wykorzystujesz w pełni szkolenia i warsztaty. Uważnie i aktywnie słuchasz. Skupiasz się na pracy. Jesteś zainteresowany każdą rozmową. Brawo – jesteś na najlepszej drodze, by zostać top sprzedawcą. Wisienką na tym torcie będzie twój… uśmiech. Wydaje ci się to dziwne? To nic, że twój rozmówca nie może cię zobaczyć. Wielu sprzedawców zapomina o tym, że uśmiech można usłyszeć. U radosnej osoby głos staje się cieplejszy, jego barwa przyjemniejsza dla ucha, rozmówca niemal momentalnie „zaraża” się pozytywnym nastawaniem. W takich okolicznościach dużo łatwiej i efektywniej prowadzi się rozmowę.

Te pięć wskazówek to dobra podstawa, by zacząć drogę do sukcesu – bycia najlepszym sprzedawcą. Pozostaje życzyć powodzenia!

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz po to, aby zapewnić Ci wygodę przeglądania serwisu. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj ›